رَهی نو

معرفی جاهای دیدنی آذربایجان غربی+ آدرس و تصویر

تعداد بازدید: ۲۱۳۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

استان آذربایجان غربی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شمال غربی ایران واقع شده است. در این استان علاوه بر زبان ترکی، زبان‌های کردی و ارمنی هم کم‌و‌بیش در بین قومیت‌های گوناگون رایج است. جاذبه‌های گردشگری در این استان زیبا به‌وفور یافت می‌شود. از‌جمله این مکان‌های دیدنی آذربایجان غربی می‌توان قلعه تاریخی ماننایی‌ها، تخت سلیمان، زندان برنجه، قلعه ساری قور‌خان، چمن متحرک چملی تکاب، تپه خلیل‌آباد، آبگرم معدنی شوط و بسیاری نقاط دیگر را نام برد. در این مقاله قصد داریم تا در مورد جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی بیشتر صحبت کنیم تا در هنگام سفر به این استان زیبا، با خیالی آسوده و اطلاعاتی بالا گشت‌و‌گذار کنید.

 

مشهور‌ترین جا‌های دیدنی آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی با داشتن جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، تاریخی و طبیعت بکر و زیبایش همیشه مقصد مناسبی برای گردشگران بوده است. اما این گردشگری بدون داشتن اطلاعات، همیشه سختی‌هایی به‌همراه دارد. در ادامه این مقاله شما را با چند نمونه از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان آذربایجان غربی آشنا می‌کنیم، بلکه راهنمای شما در سفرتان به این استان زیبا باشد.

 

جاذبه‌های طبیعی آذربایجان غربی

در این قسمت از مقاله به معرفی چند نمونه از جاذبه‌های طبیعی آذربایجان غربی می‌پردازیم تا راهنمای شما در سفر به این استان زیبا باشد.

 

کوه زندان سلیمان

در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان، جاذبه گردشگری زندان سلیمان قرار دارد؛ کوهی مخروطی و میان‌تهی. این کوه طی هزاران سال بر اثر رسوب سنگ‌های مختلف آب دریاچه آن شکل گرفته است. ارتفاع این کوه به ١٠٧ متر می‌رسد. در بالای این کوه گودالی عمیق با قطر زیاد وجود دارد. کاوشگران بر این عقیده‌اند که در داخل دهانه مخروطی شکل این کوه، هزاران سال قبل آب بوده ولی به‌مرور زمان بر اثر رسوبات، خشک و خالی از آب شده است. زندان سلیمان در زمان ساسانیان محل قربانی و نیایش موبدان زرتشتی بوده است. در واقع می‌توان گفت زندان سلیمان یک معبد یا به‌عبارت دیگر آتشکده بوده است. معماری زندان سلیمان بدین ترتیب بوده که سال‌ها قبل از میلاد در بالای این کوه ساختمانی از سنگ و ساروج می‌سازند و در نهایت از آن به‌عنوان معبد و آتشگاه استفاده می‌کردند. در مورد کوه زندان سلیمان روایت‌های بسیار وجود دارد که بیشتر شبیه افسانه هستند. در هر صورت دیدن این کوه افسانه‌ای برای یک بار هم که شده خالی از لطف نیست.
 

مکان های تفریحی آذربایجان غربی

 

آدرس: آذربایجان غربی، جاده بیجار به تکاب، جاده دندی، سه کیلومتری تخت سلیمان

 

چشمه آب معدنی کوه زنبیل ارومیه

یکی از جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی، چشمه آب معدنی کوه زنبیل است. این چشمه در کنار دریاچه ارومیه و محدوده دهستان نازلو چای قرار دارد. در کوه زنبیل چشمه‌های معدنی زیادی از دل زمین می‌جوشد که تقریبا همه خواص درمانی دارند. ظاهر چشمه کوه زنبیل به شکل دایره‌ای است که دور‌تا‌دورش را سنگ‌چین کرده‌اند. آب چشمه دمایی مانند آب حمام دارد و به‌صورت ولرم است. خاصیت درمانی این چشمه به‌خاطر وجود گاز‌هایی است که از چشمه خارج می‌شود. چشمه زنبیل فاصله بسیار کمی تا دریاچه ارومیه دارد که گردشگران در هنگام تفریح در اطراف دریاچه می‌توانند از این چشمه آبگرم هم استفاده کنند.

 

آدرس: استان آذربایجان غربی، دهستان نازلو چای، جاده پل دریاچه ارومیه

 

دریاچه مارمیشو

یکی از مکان‌های تفریحی آذربایجان غربی دریاچه مارمیشو است. دریاچه‌ای بکر و زیبا که در ٤٥ کیلومتری غرب شهر ارومیه قرار گرفته است. آب این دریاچه از تجمع آب رودخانه نازلو چای به دست می‌آید. این دریاچه زیستگاه گیاهانی مانند لاله کوهی، درخت بید، شیرین بیان، زالزالک، بلوط، زنبق وحشی و گون است. پرندگان مهاجر هم هر‌ساله خود را به این دریاچه می‌رسانند و از این زیستگاه طبیعی بهره می‌برند. اگر علاقه‌مند به ماهیگیری هستید، قزل‌آلای این دریاچه را از دست ندهید و با تجهیزات مخصوص ماهیگیری سفر کنید. در کنار این دریاچه زیبا تماشای مسیر زیبا و کوهستانی آن را هم از دست ندهید. برای سوغاتی هم می‌توانید اگر زنبورداران این منطقه را ملاقات کردید از عسل‌هایشان که کیفیت بالایی دارند ببرید. در نهایت در سفر‌های خانوادگی، این دریاچه را به‌عنوان یک مقصد گردشگری عالی انتخاب کنید و اوقاتی مفرح داشته باشید.

 

آدرس: استان آذربایجان غربی، ٤٥ کیلومتری غرب ارومیه

 

تپه حسنلو

تپه باستانی حسنلو درهفت کیلومتری شهر نقده استان آذربایجان غربی قرار دارد. قدمت این تپه به بیش از هفت هزار سال می‌رسد. نام این تپه بر‌گرفته از دهکده مجاورش به همین نام است. معروف‌ترین اثر کشف شده در این تپه، جام طلای حسنلو است که مربوط به عصر آهن است و در حال حاضر در موزه ایران باستان قرار دارد. علاوه بر این تپه باستانی، ١٤ تپه باستانی دیگر هم در این منطقه شناسایی شده که نشان از تمدن، آبادانی و آب‌و‌هوای مناسب این منطقه در روزگار قدیم است. این اثر تاریخی در سال ١٣٤٤ به ثبت ملی رسید.

 

آدرس: آذربایجان غربی، ٩ کیلومتری شمال شرقی شهرستان نقده، بین روستای امینلو و حسنلو

 

غار سهولان

یکی از مکان‌های دیدنی آذربایجان غربی غار سهولان واقع در روستای سهولان، ٤٢ کیلومتری مهاباد است. در واقع این غار میان دو شهرستان بوکان و مهاباد قرار دارد. اما معنی سهولان چیست؟ سهولان در زبان کردی یعنی یخبندان، البته در زبان محلی نام دیگر این غار کونه کوتر یا لانه کبوتر است که دلیل این نام وجود تعداد زیاد لانه کبوتر در غار است. غار سهولان دومین غار آبی ایران و دارای قدمت بسیار زیاد است. با قایق‌سواری در این غار آبی و زیبا صخره‌های آهکی، سقف‌ها و دیوار‌های آن را از نزدیک ببینید و لذت ببرید. بعد از گردش در این غار شگفت‌انگیز می‌توانید شب را در اقامتگاه‌های بوم‌گردی این منطقه بگذرانید و نگران جای اقامت نباشید.
 

مکان های دیدنی آذربایجان غربی

 

آدرس: استان آذربایجان غربی، ٤٢ کیلومتری جنوب شرقی مهاباد، روستای سهولان

 

جاذبه‌های تاریخی آذربایجان غربی

از میان تمام جاذبه‌های تاریخی آذربایجان غربی چند مورد از همه بیشتر در بین گردشگران شناخته شده است مانند نمونه‌هایی که در زیر به شرح آنها می‌پردازیم:

 

مسجد جامع ارومیه

مجاورت بازار یکی از جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی، مسجد جامع ارومیه است. این اثر تاریخی در ارومیه قرار دارد. گنبد و محراب مسجد یکی از زیبا‌ترین گچ‌بری‌های دوران مغول را دارد. البته در این میان از کتیبه و طاق و تاج زیبای آن هم نباید غافل شد. شبستان مسجد متعلق به دوران سلجوقیان، قدیمی‌ترین بخش مسجد است. این اثر ملی در سال ١٣١٤ به ثبت ملی رسید.

 

آدرس: ارومیه، خیابان امام، مجاور بازار ارومیه

 

تخت سلیمان

از جمله جا‌های دیدنی آذربایجان غربی، تخت سلیمان است. تخت سلیمان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان باستان قبل از اسلام بوده است. گفته می‌شود فرمان ساخت این مجموعه توسط بهرام گور داده شده است ولی سال‌ها بعد توسط امپراطوران روم تخریب شده است. مجموعه تخت سلیمان شامل بخش‌های گوناگونی مانند آتشکده، ایوان خسرو، معبد آناهیت و... بوده است. در کنار مجموعه تخت سلیمان دریاچه‌ای طبیعی وجود دارد که قدمتی هزاران ساله دارد. قدمت میراث با‌ارزش تخت سلیمان به ٣٠٠٠ سال قبل می‌رسد و نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. دیدن این بنای ارزشمند برای علاقه‌مندان به تاریخ کهن ایران خالی از لطف نیست.

 

آدرس: آذربایجان غربی، ٤٣ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب 

 

آرامگاه شمس تبریزی

آرامگاه شمس تبریزی از مکان‌های گردشگری و زیارتی خوی در استان آذربایجان غربی است. این آرامگاه محل دفن شمس تبریزی عارف مشهور آن دوران است. در صحن آرامگاه شمس تبریزی مناره‌ای با همین نام قرار دارد که مربوط به سده ٦ هجری قمری است و در سال ١٣٥٢ به ثبت ملی رسید. هر‌ساله تعداد زیادی از دوستداران شمس تبریزی و متصوفان در آذر‌ماه برای انجام مراسم بزرگداشت در این مکان جمع می‌شوند و یاد او را گرامی می‌دارند.

 

آدرس: آذربایجان غربی، خوی، محله امامزاده، بلوار شمس تبریزی

 

کاخ موزه باغچه جوق

کاخ موزه باغچه جوق یکی از جاذبه‌های گردشگری آذربایجان شرقی است که در گذشته مقر حکومت سردار ماکو بوده است. این کاخ موزه در یک کیلومتری شهر ماکو و در روستای باغچه جوق واقع شده است. این مجموعه در میان باغ پر از درختان کهن و سر‌به‌فلک‌کشیده قرار گرفته است. معماری ظاهری این بنا ترکیبی از معماری ایرانی و خارجی است. قسمت ایرانی با نقوش ظریف دوران قاجار تزئین شده است. البته که قسمت اروپایی هم زیبایی‌های خاص خود را دارد. بخش‌های داخلی این کاخ هم با طراحی زیبا و مجسمه‌های سنگی، زیبایی دو‌ چندانی به کاخ داده است. این کاخ موزه در سال ١٣٥٧ به ثبت ملی رسید. امروزه از این ساختمان به‌عنوان موزه استفاده می‌کنند. انواع مبل‌ها، صندلی‌های لوکس چوبی، تزئینات برنزی از جمله آثار مهم این موزه هستند.
 

جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی

 

آدرس: آذربایجان غربی، سه کیلومتری جاده ماکو-بازرگان، روستای باغچه جوق 

 

کلیسای حضرت مریم

کلیسایی کوچک در شهرستان ارومیه که در روستای جانوسلوی در میان باغی زیبا قرار گرفته است. تاریخچه این کلیسا به ٨٠٠ سال پیش بر‌می‌گردد. فضای داخلی کلیسا بسیار ساده است ویک صلیب بزرگ در بالای بام آن قرار گرفته است. کلبه‌ای کوچک هم در کنار کلیسا ساخته شده که محلی برای روشن کردن شمع عبادت‌کنندگان در این کلیسا است. کشیشان بر این عقیده‌اند که نقشی زیبا از حضرت مریم بر روی دیوار‌های این کلیسا بوده ولی به‌مرور زمان از بین رفته است. داخل اتاق‌ها با تابلو‌هایی از حضرت مریم و حضرت عیسی تزئین شده است. سکوی ساده‌ای هم در گوشه اتاق قرار دارد که عبادت‌کنندگان روبروی آن مراسم دعا را به جا می‌آورند. این کلیسای کوچک اما قدیمی هر‌ساله در روز میلاد مسیح چراغانی و تزئین می‌شود.

 

آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه، روستای جانوسلو

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم با جا‌های دیدنی آذربایجان غربی و جاذبه‌های مهم گردشگری این استان بیشتر آشنا شویم. امید است راهنمای شما مسافران به این شهر زیبا باشد. شما هم اگر تجربه سفر به این استان زیبا و سرسبز را دارید برایمان بنویسید تا دیگران هم از آن بهره‌مند شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مریم اردستانی ۱۴۰۲/۸/۱۵

غار سهولان بنظرم از همه دیدنی تر بود تو آذربایجان غربی من این غار رو از همه جا بیشتر دوست داشتم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۱۶

مریم عزیز خیلی هم عالی ممنون که نظرتون رو در سایت رهی نو ثبت نمودید به امید سفرهای بیشتر برای شما

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...