رَهی نو

پارک های تبریز

تعداد بازدید: ۱۸۸۷۰ ۱۱ مهر ۱۴۰۰

از بهترین و دلنشین‌ترین لحظه‌هایی که می‌توانید با تماشا به آن‌ها حال‌تان خوب شود و روح‌تان را صفا دهید، رفتن به طبیعت و لذت بردن از تماشای هیاهوی بچه‌ها است. به‌ خصوص اگر در شهری مثل تبریز باشید، بعد از بازدید از جاهای دیدنی‌اش، بهترین فرصت برای داشتن یک پیک‌نیک لذت‌بخش و به یادماندنی با عزیزان‌تان، رفتن به پارک‌های این شهر است. با رهی نو همراه باشید می‌خواهیم با هم سری به این پارک‌های حال خوب کن در این شهر بزنیم و در میان چمن‌ها از طبیعت دلبازی که در اختیارمان قرار گرفته است، لذت ببریم. 

معرفی بهترین پارک‌های تبریز

در ادامه لیستی از بهترین پارک‌های تبریز را با هم مرور می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به این شهر تمیز و ثروتمند، گشت‌وگذار در دل پارک‌های زیبا را از دست ندهید. پارک‌هایی همچون:

پارک ائل گلی تبریز 

سراغ یکی از معروف‌ترین و بهترین پارک‌های تبریز را از مردم این شهر بگیرید، بی‌شک شما را به سمت پارک ائل گلی تبریز هدایت می‌کنند. پارک شاهگلی که امروز آن را با عنوان پارک ائل گلی تبریز می‌شناسند، با استخر بزرگ و درختان کهنسالش حکایت‌های زیادی برای گفتن دارد. استخری که در این پارک تماشا می‌کنید با عمقی حدود 12 متر و 720 هزار مترمکعب گنجایشی که دارد، نگهدارنده آب‌های رودخانه لیقوان است. دور تا دور پارک با درختان کهنسالی پوشیده شده که انعکاس آن‌ها در آب همین استخر، زیبایی پارک را دوچندان کرده است. جالب است بدانید این پارک در زمان حکومت سلطان محمود آق‌قویونلو ساخته شده و سپس در دوران صفویان توسعه پیدا کرد. در دوران قاجار نیز خیابان‌هایی که در اطراف پارک تأسیس شد، فضای رفت‌وآمد به پارک را بیشتر کرد. در نهایت در دوران پهلوی پارک تبدیل به یک تفرجگاه عمومی شد. 

در مرکز استخر ائل گلی شاهد یک عمارت نقلی معروف به عمارت کلاه‌فرنگی هستید. البته از آن عمارت قدیمی امروز یک تالار پذیرایی باقی‌مانده است که تا حد امکان شکل و شمایل قدیمی‌اش را حفظ کرده است. به ضلع جنوبی پارک می‌رویم. از مرکز دریاچه ائل گلی تا خیابان روبه‌رویی پارک، عمارت را شبیه به یک شبه جزیره در این پارک کرده است. تا اینجا هستید می‌توانید از امکانات تفریحی دریاچه ائل گلی همچون قایق‌سواری یا لونا پارک نیز استفاده کنید. 

آدرس: اتوبان شهید باکری، خیابان گلستان، میدان فردوسی 

پارک ائل گلی تبریز 


بیشتر بخوانید: لیست مراکز خرید تبریز از لوکس ترین تا ارزان ترین


پارک جنگلی عینالی تبریز 

به سمت شمال غربی تبریز حرکت می‌کنیم تا بساط پیک نیک‌مان را در پارک جنگلی خوش آب‌وهوا عینالی به پا کنیم. اینجا در گذشته آتشکده و عبادتگاهی بوده که علاوه بر یک مکان مقدس، از زمان‌های دور، تفرجگاهی برای تبریزی‌ها بوده است. علاوه بر آرامگاه و بقعه‌ای که در این پارک وجود دارد، مسیر کوهنوردی و صخره‌نوردی پارک آن را برای ورزشکاران محبوب کرده است. البته می‌توانید برای رسیدن به پارک جنگلی از مسیر آسفالته حرکت کنید و خودتان را به بالا برسانید. در اینجا می‌توانید تندیس استاد شهریار را ببینید و یادی از سروده‌های عاشقانه او کنید. آلاچیق و رستوران و کافه نیز در اینجا می‌تواند خوشگذرانی‌تان را تکمیل کند. 

آدرس: شمال غرب شهر تبریز، جاده قله عینالی

پارک جنگلی عینالی تبریز 

پارک ائل باغی تبریز 

یکی از پارک‌هایی که عمر زیادی از آن نمی‌گذرد، پارک ائل باغی تبریز است. به بازدید از پارک ائل گلی تبریز که بروید، در ضلع جنوبی آن می‌توانید پارک ائل باغی که به ائل داغی هم مشهور است، ببینید. این پارک در حاشیه بزرگراه شهید کسایی قرار دارد. با چشم‌انداز زیبا، طبیعت بی‌نظیر و آبشار مصنوعی که دارد، به همراه آلاچیق‌های شیک و باصفا می‌تواند چند ساعت خاطره‌انگیز برایتان بسازد. همچنین می‌توانید پس از گذراندن سربالایی درختکاری شده‌ای مسیر چهار کیلومتری را تا رسیدن به بالای کوه طی کنید و سوار سورتمه شوید. یکی دیگر از معروف‌ترین جاذبه‌های این پارک، آبشار بزرگ و مصنوعی است که در مسیر قرار گرفته است. در اینجا می‌توانید بر فراز تبریز قرار گرفته و نمای بی‌نظیری را از شهر مشاهده کنید. 

آدرس: تبریز، اتوبان شهید کسایی، خروجی ائل گلی

پارک ائل باغی تبریز 

باغ گلستان تبریز 

سراغ یکی دیگر از باغ‌های خوش آب‌وهوای گلستان می‌رویم. این باغ با مساحت حدود 52 هزار مترمربع، به ‌عنوان اولین پارک درون شهری تبریز در سال 1308 ساخته شد. ماجرای ساخت این پارک خالی از لطف نیست اگر بدانید در زمان حکومت عباسی، زبیده خاتون همسر هارون‌الرشید، بیماری سختی می‌گیرد که در تبریز سلامتی‌اش را دوباره به دست می‌آورد. به همین دلیل دستور می‌دهد به پاس این اتفاق یک باغ زیبا در شهر بسازند. اما پس از مدتی در خواب می‌بیند که باغ از درختانی با میوه‌هایی که شبیه به سر انسان است، به وجود آمده است. به همین دلیل دستور داد تا باغ را به گورستان گجیل تبدیل کنند. برخی معتقدند اینجا آرامگاه شمس تبریزی بوده است. در نهایت در اوایل حکومت پهلوی، این گورستان تبدیل به پارک گلستان می‌شود. البته با وجود زیبایی جذابی که پارک داشت در حال حاضر به علت احداث مترو، بخش زیادی از آن تخریب شده است. 

آدرس: تبریز، بلوار خرمشهر، بین چهارراه نادر و فلکه ترمینال قدیم

باغ گلستان تبریز 

پارک مشروطه تبریز

سراغ یکی از زیباترین بوستان‌های شهر می‌رویم. پارک مشروطه با تندیسی از ستارخان، در مجاور ترمینال مرکزی مسافربری تبریز به استقبال شما می‌آید. در پارک مشروطه، می‌توانید در آلاچیق‌های زیبا نشسته و از منظره آب‌نماها لذت ببرید. سالن ورزشی و کتابخانه نیز در پارک وجود دارد که در مدت حضورتان در پارک می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

آدرس: تبریز، آزادراه شهید کسایی، بلوار مشروطه 

پارک مشروطه تبریز

پارک جنگلی عباس میرزا تبریز

یکی دیگر از پارک‌های جنگلی تبریز در انتظارمان است. به سمت شمال غرب تبریز حرکت می‌کنیم. پارک جنگلی عباس میرزا حکایت از دوران قاجار دارد. زمانی که عباس میرزا دستور دارد در شهرهای مهمی همچون تبریز، عمارت‌های دولتی، خیابان‌ها و پارک‌های زیبا بسازند. از دیدنی‌های جذاب این پارک جنگلی، دشت شقایق است؛ به‌ خصوص اگر در فصل بهار به آنجا بروید. این جا با پوشش گیاهی دیدنی و فوق‌العاده‌ای که از اقاقیا و کاج سیاه تا زالزالک و سرو و داغداغان را در خود جای داده است به ‌عنوان ریه شهر تبریز شناخته می‌شود. در اینجا می‌توانید از مجتمع‌های تفریحی اکو موزه عشایر، شهربازی سرپوشیده، باغ پرندگان، کمپینگ خانواده و یا موزه حیات دیدن کنید و لذت ببرید. 

آدرس: تبریز، ضلع جنوبی اتوبان شهید کسائی

پارک جنگلی عباس میرزا تبریز

باغ شهر تبریز 

تبریز یک باغ فوق‌العاده دیدنی به سبک باغ‌های کهن و تاریخی ایرانی دارد که می‌توانید بعد از تماشای ائل گلی، سری به آن بزنید و در فضای دیدنی‌اش، لذت ببرید. در صورتی که کودک همراه‌تان است، خیال‌تان راحت باشد که امکانات لازم برای کودکان و معلولان در اینجا فراهم است. اینجا یکی از دنج‌ترین و پرطرفدارترین پارک‌های تبریز است که به‌خاطر امکاناتی که برای ناتوانان، معلولان و کودکان دارد، مورد استقبال قرار گرفته است. 

آدرس: تبریز، چهارراه خطیب به سمت میدان جهاد

باغ شهر تبریز 

بوستان خاقانی تبریز

در کنار مسجد کبود، شاهد بوستان دیدنی با مجسمه‌ای از شاعر بزرگ ایرانی خاقانی بزرگ هستید. اینجا بوستان خاقانی تبریز است. فرهنگسرای معروف خاقانی تبریز نیز در این بوستان قرار گرفته است. در این فرهنگسرا هر سال نمایشگاه، همایش، و مراسم‌های مختلف هنری فرهنگی برگزار می‌شود. 

آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی، بین مسجد کبود و موزه آذربایجان

بوستان خاقانی تبریز

پارک مینیاتوری تبریز

سری به پارک‌های قدیمی تبریز می‌زنیم که جزو اولین پارک‌هایی بوده که در سال 1380 به بهره‌برداری رسیده است. در این پارک به زیبایی هرچه تمام‌تر، ماکت و طرح مینیاتوری بسیاری از مشاهیر و مکان‌های معروف در تبریز به تصویر کشیده شده است. برای نمونه ماکت انواع بناهای تاریخی همچون عمارت ائل گلی، کاخ شهرداری، مقبره الشعرا، برج یانقین، ساختمان ایستگاه راه‌آهن و کاخ استانداری را در اینجا خواهید دید. علاوه بر این ماکت‌ها، فضای پارک به زیبایی هرچه تمام‌تر با گل‌های خاص طرح ژاپنی طراحی و گل‌کاری شده است. در سفرتان به تبریز یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین پارک‌هایی که می‌توانید از آن دیدن کنید، پارک مینیاتوری تبریز است. 

آدرس: تبریز، بلوار استاد شهریار، خیابان گلکار 

پارک مینیاتوری تبریز

پارک جنگلی باغمیشه 

در ضلع شمال شرق تبریز، شاهد پارک جنگلی باغمیشه هستید. این پارک جنگلی با انواع درختان میوه‌ای و دیدنی در هر فصلی از سال جذابیت خود را دارد. این پارک با طبیعت زیبا و چشم‌نوازی که دارد یکی از مکان‌های پرطرفدار برای تفریح تبریزی‌ها و گردشگران است. در اینجا علاوه بر طبیعت زیبایی که از پارک جنگلی پیش رویتان است، امکانات دیگری همچون زمین گلف، وسایل ورزشی و زمین‌بازی، زمین فوتبال و والیبال، سالن تیراندازی و مسیر دوچرخه‌سواری و آمفی‌تئاتر نیز قرار دارد. 

آدرس: تبریز، بلوار شهریار، ضلع شمالی کوی ولیعصر

پارک جنگلی باغمیشه 

باغلار باغی تبریز

این پارک جذاب، با مساحت 22 هکتاری که دارد دارای شهربازی و امکانات مختلفی است. می‌توانید در شهربازی آن لحظات هیجان‌انگیزی داشته باشید. شهربازی که قصد گذراندن لحظات هیجان‌انگیز در آن را دارید، بزرگترین شهربازی تبریز است که برای ساختن هیجان و لذت شما همه چیز را فراهم کرده است. سپس سری به باغ پرندگان بزنید و از تماشای دلفیناریوم لذت ببرید. بعد هم خودتان را به یک وعده غذای خوشمزه در رستوران این پارک دعوت کنید. 

آدرس: بلوار استاد شهریار، ضلع شمالی ورودی کوی ولیعصر و جنب پارک ولیعصر 

 

باغلار باغی تبریز

کلام پایانی

شما می‌توانید اگر به تبریز سفر کردید و به دنبال جایی برای اقامت بودید با مراجعه به سایت رهی نو از بهترین هتل‌های تبریز هتلی مانند هتل پارک لاله تبریز را رزرو کرده و اقامتی بی‌نظیر را در آن تجربه کنید.  در این مقاله با هم سری به پارک‌‌های دیدنی و محبوب تبریز زدیم. شهربازی رفتیم و در آلاچیق‌ها نشستیم و از درختان میوه در پارک‌های جنگلی لذت بردیم. شما تجربه رفتن به کدام یک از پارک‌های تبریز را دارید؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
دلارام ۱۴۰۲/۸/۲۳

باغلار باغی تبریز عجب پارک بزرگیه 22 هکتار خیلیه البته باغ پرندگان و دلفیناریوم هم داره پس حسابی تکمیل هست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۲۴

دلارام عزیز از توجه و ثبت نظرتون در سایت رهی نو سپاسگزاریم خدمات رهی نو در خدمت شماست

نهال ۱۴۰۲/۲/۲۴

پارک های تبریز همه شون قشنگن اصلن من عاشق این شهرم انقدر شهر تمیز و با اصالتی اگرچه الان کمی افت کرده بخاطر مهاجرت اکثر تبریزیها مثل بقیه ایرانیهای اصیل ولی به هرحال تبریز ادماش فوق العاده باهوش و دوست و داشتنی

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۴

همره عزیز رهی نو ما هم تا حد زیادی با نظرتون موافق هستیم تبریزیان دارای شجاعت و صداقت هم هستند که افراد شاخصی چون ستارخان و باقرخان نیز گویای همین مطلب هستن

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...