رَهی نو

سوغات ارومیه

تعداد بازدید: ۱۷۷۹ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰

در این سفر می‌خواهیم سری به یکی از پرطرفدارترین شهرهای شمال غربی ایران بزنیم و در کنار جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری که دارد، با نقل‌های خوشمزه و شیرینش، کامی تازه کنیم و با نان محلی‌های خوشمزه‌اش، چای تازه سر بکشیم؛ مقصد ما ارومیه است. پای سفره‌های رنگین و سوغاتی‌های این شهر می‌نشینیم تا در سفرمان به ارومیه، به رسم یادگار بهترین و به‌یادماندنی‌ترین سوغاتی‌ها را همراه خود بیاوریم. با رهی نو همراه باشید.


جاهای دیدنی ارومیه | جاذبه ها و تفریحات ارومیه با عکس و آدرس


معرفی سوغاتی‌های ارومیه

ارومیه یکی از زیباترین شهرهای ایران است. در سفرتان به این شهر، پس از بازدید از جاهای تاریخی و دیدنی‌اش، وقت آن رسیده که کوله‌بارتان را با خوشمزه‌ترین سوغاتی‌ها پر کنید و با فرش‌های جذاب این منطقه یا رودوزی‌های هنری‌اش، چمدان‌تان را سنگین کنید. اغلب سوغاتی‌های ارومیه، خوراکی هستند. با این وجود، در کنار نقل‌های شیرین و حلوای خوشمزه و عرقیات تازه، نمی‌توان از خیر صنایع چوب، صنایع‌دستی و ظریف‌کاری آن گذشت. در ادامه با هم لیستی از این صنایع خوش نقش‌ و نگار و خوشمزه را بررسی خواهیم کرد.

لیست شیرینی‌های ارومیه

با شیرین‌ترین بخش ماجرا یعنی سوغاتی‌های شیرین ارومیه آغاز می‌کنیم. تفاوتی ندارد در این شهر به دنبال یک مزه شیرین با چایی هستید یا می‌خواهید با نان و شیرینی‌های خوشمزه مهمان‌هایتان را پذیرایی کنید. انواع شیرینی‌های سنتی ارومیه نیاز شما را برآورده می‌کند. انواع نقل‌های خوشمزه، لوزانک، حلوا، تنور شیرینی سی، سوجوق، تره حلوا، دوشاب حلوا، نسا حلوا از جمله شیرینی‌های خوشمزه ارومیه است که می‌توان حسابی با آن‌ها دلی از عزا درآورد.

تنور شیرینی سی

این شیرینی با استفاده از ماست و آرد تهیه می‌شود. از بهترین سوغاتی‌هایی است که می‌توانید از ارومیه همراه خود بیاورید. ترکیبات این شیرینی تخم‌مرغ، ماست، آرد و شکر است که در نهایت در تنور قرار داده و شکل شیرینی سی را به خود می‌گیرد. با یک چای تازه‌ دم و خوش‌ عطر حسابی می‌چسبد.

 

سوغات ارومیه

 

نقل‌های رنگی خوشمزه

نقل در میان ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد؛ به‌ خصوص که در اعیاد و مولودی‌ها و جشن‌ها یادآور لحظه‌های شیرین است و می‌تواند پای ثابت کنار چایی باشد؛ البته برای کسانی که عادت دارند چای را با قند یا یک شیرینی بخورند. در غیر این صورت حواستان به شیرینی و کالری بالای آن باشد. نقل‌های سنتی ارومیه با استفاده از حرارت دادن شکر، درست می‌شوند. به این ترتیب، ابتدا شکر را حرارت داده تا ذوب شود، سپس مغز‌هایی از خشکبار مانند پسته، بادام، فندق یا زعفران و هل به آن اضافه می‌کنند. انواع نقل با مزه‌های مختلف را می‌توانید در ارومیه پیدا کنید.

 

 

شیرینی‌های ارومیه

حلوای شیرین به کام‌

سوغاتی دیگری که می‌تواند کامتان را شیرین کند، حلوای ارومیه است. از دیگر سوغاتی خوشمزه که آب دهانتان را راه می‌اندازد و اشتهایتان را برای خوردن وسوسه می‌کند، حلوای هویج است. این حلوا البته در طعم‌های مختلفی درست می‌شود که هویج یکی از طعم‌های آن است. حلوای دیگر، حلوای گردو است که در یک دیگ مسی با شیره انگور، گلوکوز، شکر و گیاه چوبک درست می‌شود و در نهایت به آن گردو و پسته اضافه می‌کنند. این حلوا را به‌ عنوان خوراکی ویژه شب یلدا در دورهمی‌های مردم ارومیه خواهید دید.

 

حلوای شیرین به کام‌

 

وزانک یا مسقطی

در گشت‌ و گذار در بازار شیرینی‌های خوشمزه ارومیه، چشمتان به شیرینی‌هایی شبیه به مسقطی می‌افتد که ارومیه‌ای‌ها به آن وزانک می‌گویند. البته در میان مردم محلی ارومیه به باستخ هم معروف است که در مهمانی‌های رسمی آن را سرو می‌کنند. شیرینی خوشمزه وزانک را با ترکیبی از شیره انگور، نشاسته، گلاب و آب درست می‌کنند که در آخر آن را با مغز پسته و گردو تزئین می‌کنند. به خاطر همین موادی که در ترکیباتش به کار رفته است، طبع گرمی دارد.

 

وزانک یا مسقطی

 

سجوق محلی

در میان مردم روستایی ارومیه، یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های پرطرفدار که توانسته بازار روستایی‌ها را پررونق کند، طبخ شیرینی خوشمزه سوجوق است. این شیرینی خوشمزه ترکیبی از نشاسته و گلاب بوده که در ترکیب با مغز گردو، می‌توانید به‌ عنوان یک سوغاتی خوشمزه برای عزیزانتان به همراه آورید.

 

سجوق محلی

 

لیست صنایع دستی ارومیه

از خوشمزگی‌های ارومیه که بگذریم و بعد از آنکه دلی از عزای شیرینی‌های خوش طعم ارومیه درآوردید، سراغ صنایع‌دستی ارومیه می‌رویم. صنایع‌دستی یکی از بهترین سوغاتی‌ها، به‌ خصوص برای طرفداران هنرهای دستی است. اگر قصد دارید یک هدیه به‌ یادماندنی و ماندگار با خود به همراه آورید، صنایع‌دستی ارومیه، بهترین و ماندگارترین سوغاتی است.

فرش خوش نقش و نگار

یکی از دلایل اصلی که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی به این شهر دلنشین سفر می‌کنند، فرش‌های زیبا و خوش طرحی است که در این جا بافته می‌شود. علاوه بر ارومیه شهرهای دیگری از آذربایجان غربی، همچون میاندوآب، بوکان و تکاب، همگی بهترین تولیدکنندگان فرش ایران هستند. در بین انواع طرح‌ها، فرش ریز ماهی، افشار آهنین تکاب و خوی توانسته به‌ عنوان بهترین فرش‌های صادراتی نیز شهرت جهانی پیدا کنند. اگر به دنبال یک سوغاتی اعیانی و ارزشمند هستید که ماندگار و اصیل باشد، فرش و قالیچه‌های ارومیه انتخاب مناسبی است.

 

صنایع دستی ارومیه

 

رنگرزی و رودوزی

رنگرزی و چاپ‌های سنتی از طریق قلم‌مو، شابلون، قالب روی پارچه و الیاف گوناگون از فعال‌ترین محصولات ارومیه و به طور کلی استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود. از طرفی، اغلب زنان و دختران خوش سلیقه و هنرمند ارومیه‌ای در زمان بیکاری خود مشغول رودوزی هستند. گردشگران با تماشای هنر زیبای این صنایع که با ظرافت تمام بر روی پارچه‌های ساده با نخ‌های ابریشمی سوزن‌دوزی شده است، علاوه بر تهیه یک سوغاتی صنایع‌دستی زیبا، در رونق این دسته از صنایع سهیم خواهند بود.

 

رودوزی ارومیه

 

لوازم و صنایع چوبی

از دیگر لوازم خوش‌ نقش و نگاری که می‌تواند یک هدیه و سوغاتی بی‌نظیر برای عزیزانتان باشد، لوازم چوبی است. به‌ خصوص اگر بنا باشد این سوغاتی برای کسی آورده شود که خودش طرفدار و علاقه‌مند به کارهای چوبی و نجاری است. در خانه مردم ارومیه هم که وارد شوید دست‌‌کم چند نمونه از این صنایع‌دستی را مشاهده خواهید کرد. انواع جعبه‌های تزئینی چوبی، ظروف چینی و تابلوهای دست‌ساز در بازار چوبی ارومیه طرفداران بسیاری دارد.

پیکر تراشی‌

بهترین سوغاتی برای افرادی که به مجسمه‌سازی و پیکرتراشی علاقه‌مند بوده و از تماشای آثار میکل‌ آنژ به شوق می‌آیند و دست‌کم سازنده مجسمه‌های مشهور و بزرگ جهان را می‌شناسند، صنایع پیکرتراشی است که در ارومیه به چندین قرن قبل باز می‌گردد. یک مجسمه چوبی یا سنگی، می‌تواند بهترین و بی‌نظیرترین سوغاتی از این شهر باشد.

 

صنایع چوبی ارومیه

 

لیست عرقیجات ارومیه

بهترین سوغاتی برای عزیزان و بزرگان فامیل، عرقیجات است؛ چرا که می‌تواند به درمان انواع بیماری‌ها کمک کند. علاوه بر کاشان و شیراز، یکی دیگر از شهرهایی که بهترین عرقیجات را دارد، ارومیه است. انواع عرقیجات را در این شهر با بهترین کیفیت و تأثیر خواهید یافت که می‌تواند یک سوغاتی بی‌نظیر برای عزیزانی باشد که به خاصیت درمانی آن‌ها نیاز دارند. انواع عرقیجات از گیاهانی همچون پیچک، خاکشیر، شاتره، شوید، شنبلیله، گل‌گاوزبان، کاسنی، کرفس، مرزه، نسترن، هفت گیاه، گلاب، بابونه، پونه و ترخون در این منطقه وجود دارد.

عرق بیدمشک

یکی از محبوب‌ترین عرقیجات ارومیه، عرق بیدمشک است. از این عرق برای درمان انواع سرگیجه، کم‌خونی و بیماری‌های قلبی می‌توان بهره گرفت. در کمتر جایی می‌توانید این عرق بی‌نظیر را تهیه کرده، مصرف کنید و از خاصیت درمانی آن لذت ببرید. ارومیه یکی از این مکان‌ها است.

عرق بادرنجبوبه

بادرنجبوبه محبوب‌ترین عرقیجات ارومیه، برای درمان سرگیجه، تقویت قلب و کم‌خونی مؤثر است. از قرن هفدهم از این عرق برای درمان افسردگی استفاده می‌کردند؛ به همین دلیل می‌تواند درمان مؤثر و آرام‌بخش به شمار رود.

میوه و خشکبار ارومیه

اگر به دنبال یک سوغاتی خوراکی سالم و طبیعی هستید، می‌توانید سراغ میوه و خشکبار ارومیه بروید. بهترین تغذیه و تنقلات را می‌توانید در ارومیه تجربه کنید؛ به‌ خصوص اگر طرفدار خوراکی‌های سالم هستید. انواع میوه‌های خشک و خشکبار می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند و ویتامین و مواد معدنی را به بدن برساند. از آنجایی که در ارومیه میوه تنوع بالایی دارد، میوه‌های خشک نیز در این شهر از رونق خوبی برخوردار است.

سوغات ارومیه رو از کجا بخریم؟

اگر خواستید نقل‌های خوش‌ عطر و خوش طعم ارومیه را با ترکیبی از هل و دارچین و زعفران بخرید یا هوس شیرینی و حلواهای خوشمزه ارومیه را کردید، به بازار ارومیه در خیابان امام بروید و هر چه خوراکی می‌خواهید به‌ عنوان سوغاتی از همینجا خریداری کنید. اینجا به نقل و حلوای با کیفیت و خوشمزه معروف است. در جاده شهید کلانتری هم می‌توانید نقل و شیرینی‌های خوش‌ طعمی را خریداری کنید.

با هم گشتی در بازارهای ارومیه زدیم و از سوغاتی خوشمزه و خوش‌ طرح و رنگ ارومیه لذت بردیم. کاممان را با نقل‌های خوشمزه شیرین کردیم و برای تمدد اعصاب و تقویت بدن، شربتی از عرقیجات تازه ارومیه نوشیدیم. از زیبایی‌های فرش و هنرهای دستی به وجد آمدیم و در نهایت لیستی از سوغاتی‌های ارومیه را با هم مرور کردیم. شما از سفر به ارومیه، چه سوغاتی با خود آوردید؟ دوست دارید کدام یک از این سری سوغاتی‌ها را هدیه بگیرید؟ در صورتی که سوغاتی‌های دیگری از ارومیه می‌شناسید که ما از آن‌ها در اینجا نام نبردیم، برایمان بنویسید.


هتل در ارومیه | رزرو بهترین تا ارزان ترین هتل های ارومیه


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
ارومیه قلب آذربایجان ❤ ۱۴۰۳/۱/۲

ارومیه قلب آذربایجان ❤یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ارومیه ❤یاشاسین تورک❤

ارومیه قلب آذربایجان ❤ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸

ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترکها ❤ یاشاسین اورمیه ❤ یاشاسین آذربایجان ❤ یاشاسین ترک ❤ یاشاسین سایت رهی نو ❤❤ ❤ ارومیه قلب ابدی آذربایجان ❤

ارومیه قلب آذربایجان 💙❤💚 ۱۴۰۲/۱۰/۱۱

ارومیه قلب آذربایجان 💓 به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز 💓شهر شهیدان باکری ها و امینی ها ، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید 💓 یاشاسین آذربایجان 💓 یاشاسین اورمیه 💓

ارومیه قلب آذربایجان ❤ ۱۴۰۲/۹/۱۱

ارومیه قلب آذربایجان ❤ به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان خوش آمدید ❤ آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤ به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤ ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤ یاشاسین ایران ❤ یاشاسین آذربایجان ❤ یاشاسین اورمیه ❤ URMİA ❤AZERBAYCAN

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۱۱

هموطن عزیز بسیار بسیار سپاسگزاریم از کامنتی که گذاشتید و ابراز احساسات زیباتون خیلی خوشحالیم که در کنار ما هستید و شهر خود رو معرفی کرده و دعوت میکنید هموطنان عزیز رو. براتون آرزوی بهترین ها رو داریم شاد و سلامت و پیروز باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...