رَهی نو

معرفی بهترین و پرطرفدارترین غذاهای محلی کیش

تعداد بازدید: ۲۱۶۲ ۲۷ تیر ۱۴۰۰

یکی از زیباترین و به یادماندنی‌ترین سفرهایی که می‌توانید به جنوب کشور تجربه کنید، سفر به جزیره کیش است. با رهی نو همراه باشید تا سر سفره‌های رنگین جنوبی بنشینیم و طعم بی‌نظیر غذاهای معروف کیش را به جانمان بچسبانیم که بسیار خوشمزه هستند. سفر به کیش یکی از هیجان‌انگیزترین تجربه‌های سفر است. به‌خصوص اگر بنا باشد با مردم خونگرم جنوبی همسفره شوید و پای سفره رنگارنگ آن‌ها بنشینید. در هر شهر و منطقه‌ای غذاهای محلی نشان از فرهنگ و آداب‌ و رسوم آن منطقه دارد. با وجودی که به محض پا گذاشتن در جزیره کیش، تصویری لاکچری از ماشین و ویلاهای کیش را خواهید دید که در کنار تفریحات لاکچری، ممکن است غذاهای لاکچری را بطلبد، با این وجود هویت، فرهنگ و آداب رسومی که از سال‌های دور در کیش حاکم بوده همچنان در مردم بومی و طعم و رنگ غذاهای محلی آن می‌توانید ببینید.

بنابراین با ما همسفر شوید تا با هم غذاهای اصیل کیش را تجربه کنیم. احتمالاً مشتری پر و پا قرص این جزیره، به‌خصوص برای غذاهای محلی‌اش شوید.

غذاهای معروف و خوشمزه کیش

غذاهای سنتی کیش به نوعی نمادی از موقعیت این جزیره هستند. در اغلب غذاهای معروف کیش ماهی و آبزیان دریایی را خواهید دید. خوردن این غذاها لذتی بی‌نظیر را برایتان رقم خواهد زد. این غذاهای خوشمزه و معروف کیش شامل موارد زیر می‌شود:

مرگوگ (مرقوق)، مقوی و خوشمزه

یکی از غذاهای معروف کیش، مرگوگ است. در پخت این غذای خوشمزه، از انواع سبزیجات، با گوشت استخوان استفاده شده است. این سبزیجات خوشمزه ترکیبی از بادمجان، گوجه‌فرنگی، فلفل سبز، سیب‌زمینی، پیاز و سیر است. گوشت‌ها هم به‌صورت تکه‌هایی استخوان‌دار است که همراه با ادویه مخصوص جنوبی، می‌تواند یک طعم بی‌نظیر را برای تجربه کردن برایتان رقم بزند. خمیرهایی دایره‌ای از آرد نان سنگک به این غذا اضافه می‌شود که کربوهیدرات غذا را تأمین می‌کند. این غذا هم مقوی بوده و هم به خاطر داشتن فیبر و کربوهیدرات بسیار سیر کننده است؛ بنابراین آن را از دست ندهید.

غذاهای سنتی کیش

محمر یا برنج شکری

غذای معروف دیگری که با برنج شیرین شده درست می‌شود، محمر یا برنج شکری نام دارد. البته اگر طرفدار غذاهای شیرین هستید، این غذا با مزاجتان سازگار است. برنج شکری را در کیش همراه با ماهی‌های خوشمزه جنوبی سرو می‌کنند.

غذاهای اصیل کیش

برنج مجبوس

از سری دیگر غذاهای معروف کیش، برنج مجبوس است. این غذای مجلسی از سری غذاهایی است که معمولاً در مجالس رسمی و عروسی در کیش سرو می‌شود. برنج مجبوس را با ماهی، گوشت یا مرغ درست می‌کنند. در پخت این غذای مجلسی ادویه خاصی استفاده می‌شود که طعم آن را خاص کرده است. پیاز، گوجه‌فرنگی، تخم گشنیز، رازیانه، زیره سبز، فلفل سیاه، میخک، زردچوبه و نمک از جمله ادویه‌های این غذای خوشمزه است.

غذاهای معروف کیش

سمک مشوی

سمک مشوی همان ماهی سرخ شده یا ماهی کباب است که با ادویه‌های مخصوص عربی، درست می‌شود. ادویه‌های عربی معمولاً تند هستند و معروفیت این غذا هم به‌ خاطر تند بودن ادویه به کار رفته در آن است.

سمک مشوی


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین رستوران های لاکچری کیش


قلیه ماهی

این غذای معروف را معمولاً در هر شهر جنوبی می‌بینید که بسیار لذیذ است. قلیه ماهی از غذاهای سنتی شهرهای جنوبی به شمار می‌رود و هر شهری، هم سبزی و هم طرز طبخ مخصوص به خود را برای آن دارد. در کیش معمولاً یکی از خوشمزه‌ترین قلیه ماهی‌ها را در رستورانی به نام رستوران عمو اکبر می‌توانید تجربه کنید. اغلب گردشگران و مسافران این رستوران را به خاطر طعم بی‌نظیر قلیه ماهی‌اش انتخاب می‌کنند. در پخت قلیه ماهی چیزی که اهمیت دارد، سبزی‌های خوشمزه و معطری است که با چاشنی و مواد غذایی دیگر، طعم بی‌نظیر و خوشمزه‌ای پیدا می‌کند.

قلیه ماهی

هریسه

در صورتی که شما هم طرفدار حلیم هستید، احتمالاً هریسه هم با مزاجتان سازگار باشد. هریسه نوعی حلیم عربی در کیش است که طرفداران زیادی دارد. هریسه را مانند حلیم از گندم و گوشت درست می‌کنند. ترکیب این دو را آن‌قدر به هم می‌زنند تا مواد کاملاً له شود؛ سپس به آن کره اضافه می‌کنند. برای تزئین آن نیز در انتها با ترکیب شکر، کره و دارچین حسابی شما را به اشتها می‌آورند.

هریسه

مضروبه

در این غذا هم مانند سایر غذاهای محلی کیش، در دستور پخت آن ماهی به کار رفته است که در کنار ترکیب سیر و سبزی‌های معطر و تازه، طعم بی‌نظیری از ماهی را تجربه خواهید کرد. در سفر به کیش حتماً این غذای معروف را تجربه کنید، پشیمان نخواهید شد.

مضروبه

خورشت میگو

جای خالی میگو در غذاهای دریایی کیش خالی بود. خورش قلیه میگو غذای معروف دیگری است که شبیه به قورمه سبزی است. با این تفاوت که به‌جای گوشت در آن از ماهی و سبزی مخصوص استفاده می‌شود. در این غذا طعم سیر را به‌ خوبی زیر زبان احساس می‌کنید. برای ترش شدن آن هم تمر هندی اضافه می‌کنند که طعم خوشمزه‌ ترشی می‌گیرد.

خورشت میگو

فرهنگ غذایی مردم کیش

از آن جایی که کیش جزو جزایر جنوبی ایران است و معمولاً در این جزیره اکثراً عرب زبان هستند، غذاهای عربی نیز در این جزیره تند و فلفلی است که از ادویه مخصوص این منطقه ناشی می‌شود. از سویی دیگر، در این منطقه جنوبی، ماهی و سایر آبزیان پای ثابت غذاهای سنتی هستند. همان‌طور اگر دقت کرده باشید در اکثر غذاهای این خطه ماهی استفاده می‌شود؛ بنابراین بسیار اهمیت دارد که مواد غذایی تازه سرو شود. در صورتی که به کیش سفر کردید، طعم غذاهای بومی این جزیره با چاشنی مهمان‌نوازی مردم خونگرم جنوبی برای همیشه زیر زبانتان خواهد ماند.

در کیش کجا غذای محلی خوشمزه بخوریم؟

بعد از این همه که آب دهانمان با غذاهای خوشمزه‌ای که نام بردیم، راه افتاد، نوبت خوردن غذا در کیش می‌رسد. حالا این غذاهای خوشمزه را در کجا بخوریم؟ یکی از بهترین جاهایی که می‌توانید طعم واقعی و باکیفیتی از غذاهای محلی کیش را تجربه کنید، در رستوران هتل‌های 5 ستاره کیش و هتل های 4 ستاره کیش است؛ چرا که این رستوران‌ها میزبان مسافران مختلف از سراسر ایران و حتی دنیا هستند که برای جلب رضایت و مهمان‌نوازی، بهترین و باکیفیت‌ترین غذاهای محلی کیش را طبخ می‌کنند. از جمله رستوران هتل‌های معروفی همچون:

  • رستوران آپادانا در هتل داریوش کیش
  • رستوران پاسارگاد در هتل داریوش
  • رستوران باغ هتل ماریانا
  • رستوران هتل پارمیس
  • رستوران شمبلیر در هتل شایان کیش
  • رستوران لوشاتو در هتل شایان 
  • رستوران سنتی در هتل شایان
  • رستوران خورشید هتل ترنج کیش
  • رستوران ساحلی هتل ترنج کیش

از تجربه سفرتان به کیش و طعم غذاهای مخصوص این جزیره بگویید. آیا تا به حال مهمانخانه‌های بومی کیش با مردم خونگرم آن‌ها شدید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
sozan ۱۴۰۲/۹/۲

در کیش غذای محلی خوب کجا بخوریم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۴

سوزان عزیز میتونید از اطلاعات مقاله استفاده نموده و کامنتها و نظرات را بخوانید

محبوبه ۱۴۰۲/۴/۲۷

غذاهای جالبی هست ولی کسایی که غذای تند و ادویه دار دوست ندارن احتمالا دوست نداشته باشن ولی کلا ماهی غذای بسیار خوشمزه ای هست برنج مجبوس هم خیلی ادویه هاش خوشمزه ست تو خونه هم میتونید استفاده کنید

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۱۴

محبوبه جان باعث خوشحالی ماست که نظر جذابتون رو در سایت رهی نو ابراز نمودید امیدواریم سفرهای لذتبخشی رو در کنار ما تجربه کنید شاد باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...