رَهی نو

پارک ساعی

تعداد بازدید: ۶۴۱۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰

پارک ساعی، یکی از دیدنی‌ترین پارک‌ های تهران است که می‌تواند لحظات خاطره‌انگیزی را برایتان بسازد. بنابراین در این مطلب رهی نو با ما همراه باشید تا به گردش در پارک ساعی بپردازیم؛ دقایقی از پله‌های پارک ساعی پایین برویم و از باغ وحش نقلی‌اش بگذریم و روی چمن‌ها و آلاچیق‌هایش خلوت کنیم.

بعضی از مکان‌ها و جاهای دیدنی تهران، مانند برج میلاد یا برج آزادی، کاخ نیاروان و مکان‌هایی از این دست، حتی اگر ساکن تهران هم نباشید، احتمالاً آوازه آن به گوشتان خورده است. پارک ساعی هم جزو همین مکان‌ها است که تهران را با آن می‌شناسند و آوازه‌اش پُر است. اگر بنا باشد همراه با دوستان و آشنایانی که به تهران می‌آیند، به جاهای دیدنی بروید و پیک نیکی برپا کنید، احتمالاً پارک ساعی یکی از بهترین گزینه‌ها است. پارکی بزرگ در دل خیابان ولیعصر، که از حوالی پارک و طراحی‌های دیوارهای اطراف آن گرفته تا داخل محوطه پارک، پر از جاذبه‌های دیدنی است. 

پارک ساعی

معرفی پارک ساعی تهران

یکی از دیدنی‌ترین پارک‌های تهران، بوستان ساعی است. این پارک با وسعت 12 هکتار، شما را در دل طبیعت ناب و دیدنی‌های جذاب خود غرق می‌کند. از پله‌های پارک ساعی که به داخل آن قدم می‌گذارید، دیگر خبری از صدای بوق و شلوغی‌های خیابان ولیعصر نیست؛ انگار که از تهران جدا شده باشید. هر سمتی را که چشم بگردانید، صحنه جالبی برای دیدن پیدا خواهید کرد. از طاووسی که پرهایش را باز می‌کند تا حوضچه‌های دیدنی که مردم دورش جمع شده‌اند و عکس یادگاری می‌گیرند، به‌علاوه پیاده‌رو دنج و خلوت آن که در میان بوته‌ها و درختان پارک پنهان شده تا باغ ژاپنی و باغ پرندگان و هرجای دیگر این پارک که جذابیت‌های دیدنی دارد.

تاریخچه پارک ساعی

ماجرای تأسیس این پارک ارزان، به سال 1329 برمی‌گردد. می‌گوییم ارزان چرا که برخی معتقد هستند برای احداث آن هزینه زیادی صرف نشده است. در گذشته، اینجا یکی از زمین‌های ولیعصر بوده است که این زمین، با مساحت حدود 30 هکتار از ونک تا عباس آباد کشیده می‌شود و به مرور زمان تنها 12 هکتار از آن باقی می‌ماند. درختکاری بوستان ساعی تهران، به دستان هنرمند کریم ساعی صورت گرفته است که محل فعلی پارک و خیابان ولیعصر را درختکاری کرده و به یادگار گذاشته است. درخت‌هایی همچون چنار و عرعر در این محیط فراوان هستند. روش کاشت این درخت‌ها هم همانطور که می‌بینید به صورت پلکانی و به شیوه جنگلکاری صورت گرفته و در نهایت به یک پارک جنگلی تبدیل شده است. پس از فوت ناگهانی او، در سال 1336، پارک ساعی به شهرداری تهران واگذار می‌شود که در نهایت در سال‌های بعد، به دنبال طرح نوسازی، جویبار و زمین بازی و قسمت‌های دیگر هم به پارک اضافه می‌گردد. طراحی اصلی آن که به شکل امروزی است، در دهه 40 توسط استاد حسین محجوبی معمار به نام ایرانی آغاز گردیده و بعد از 10 سال، در سال 1352ساخت آن به پایان رسیده است.

تاریخچه پارک ساعی

آدرس پارک ساعی

این پارک دیدنی، در منطقه 6 تهران و در خیابان ولیعصر پایین‌تر از میدان ونک قرار گرفته است. پارک بزرگ ساعی دارای 6 ورودی است، که ضلع غربی آن در خیابان ولیعصر قرار دارد، و ورودی شرقی آن هم در خیابان وزرا، قرار گرفته است.

دیدنی‌های پارک ساعی تهران

اما برویم سراغ دیدنی‌های این پارک جنگلی، نام و آوازه پارک را از همان ابتدا و در میان درختان سر به فلک کشیده آن با صدای جویبار و پرندگانی که در پارک هستند، می‌توان حس کرد. از همان پله‌های پارک که به سمت پایین می‌آیید، به باغ وحش پارک ساعی می‌رسید. حیوانات پارک ساعی از انواع پرندگان، و حیواناتی همچون همستر، سنجاب، طوطی، غاز، ادرک، قو، مرغابی و ... تشکیل شده است. اینجا بهترین محیط برای یادگاری و آموزش به کودکان است.

در سمت دیگر این باغ وحش، باغ ژاپنی را می‌بینید که یکی از زیباترین فضاهای پارک ساعی را ایجاد کرده است. پوشش گیاهی زیبا از جمله درختان چنار، سرو نقره‌ای، نارون، ماگنولیا و بسیاری از پوشش‌های گیاهی متنوع دیگر، توجه‌تان را جلب می‌کند. به خصوص که اگر اهل گل و گیاه باشید.

آبشارهای بزرگ و صخره‌های مصنوعی نیز، محلی برای عکاسی‌های یادگاری گردشگران شده است. که بر زیبایی و طراوت باغ نیز صفایی دیگر داده است. علاوه بر وجود حیوانات واقعی، مجسمه حیوانات و پرندگان در این باغ نیز از سری دیدنی‌های دیگر باغ است که آن را تماشایی کرده است.

اگر کودک همراهتان است نگران نباشید. زمین بازی پارک ساعی مخصوص کودکان نیز در بخش شرقی پارک و به وسعت 1500 متر مربع، ساخته شده که اوقات شاد و مفرحی را برای فرزندتان فراهم می‌کند. اگر اهل ورزش هستید، می‌توانید از فضای تنیس، اسکیت و زمین ورزشی‌ اینجا نیز نهایت استفاده را ببرید.

پارک ساعی تهران


زیباترین جاذبه های گردشگری ایران کدامند؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مطلب را بخوانید. 


امکانات رفاهی و تفریحی پارک ساعی

از جمله امکانات پارک ساعی می‌توان به فرهنگسرا، سرای محله، آمفی تئاتر این پارک اشاره کرد که محل برگزاری انواع برنامه‌های فرهنگی هنری است. حتی اگر قصد رفتن به کتابخانه را دارید، می‌توانید از کتابخانه پارک ساعی استفاده کنید. آبنمای موزیکال، برکه وسایل ورزشی، آلاچیق، سرویس بهداشتی و کافی شاپ نیز از دیگر امکانات این پارک دیدنی است.

بهترین زمان برای بازدید از پارک ساعی

اگر می‌خواهید از طبیعت سرسبز و آب وهوای بهاری پارک لذت ببرید، دیدن پارک ساعی را در بهار و تابستان به شما پیشنهاد می‌کنیم. اما از زیبایی‌های پارک ساعی در زمستان و پاییز غافل نشوید. لباسی که در دو فصل سرد سال به تن می‌کند، زیبایی مسحور کننده‌ای دارد که حیف است آن را از دست دهید.

دیدنی‌های اطراف پارک ساعی

از پارک ساعی می‌توانید پیاده به سمت پارک ملت بروید. پیاده روی خیابان ولیعصر، از سمت پارک ساعی، پر از دیوارها و مسیر رنگارنگ و دیدنی است که می‌تواند سوژه جذابی برای عکاسی‌تان شود. اینجا، در 5 کیلومتری پارک آب و آتش و پارک طالقانی قرار دارد. کلیسای سرکیس مقدم نیز در 4.5 کیلومتری‌تان قرار گرفته است.

امکانات پارک ساعی

مسیرهای دسترسی به پارک ساعی 

خوشبختانه موقعیت دسترسی به پارک ساعی به گونه‌ای است که با هر نوع وسیله‌ای می‌توانید به آن جا برسید. اگر می‌خواهید با اتوبوس بیایید، می‌توانید سوار بی آرتی‌های خط 7 میدان راه آهن-تجریش شوید. در ایستگاه آبشار یا پله سوم پیاده شوید. روبرویتان پارک بزرگ ساعی را خواهید دید.

در صورتی که قصد دارید برای رسیدن به پارک ساعی از تاکسی استفاده کنید، می‌توانید به سمت میدان ولیعصر یا میدان ونک بروید. از اینجا به راحتی می‌توانید مسیر پارک ساعی را پیش بگیرید. از سمت مترو هم اگر بخواهید بیایید، بایستی ایستگاه میرزای شیرازی پیاده شده و وارد خیابان وزرا شوید. از همین مسیر به ضلع شرقی پارک می‌رسید. برای دیدن نقشه مترو تهران کلیک کنید.

با هم گشتی در یکی از قدیمی‌ترین و دیدنی‌ترین پارک‌های تهران یعنی پارک ساعی زدیم. از باغ وحش و باغ ژاپنی‌ آن دیدن کردیم و عکس‌های دیدنی با پوشش گیاهی متنوع پارک و مجسمه‌های جذاب آن انداختیم. تجربه شما از این پارک چیست؟ آیا تا به حال از پارک ساعی دیدن کردیده اید؟

 

ویژگی های خاص تهران و تمرکز اکثر مراکز اداری، سیاسی، درمانی و تفریحی در آن، موجب شده است در طی سال مسافران زیادی به دلایل مختلف از تهران بازدید کنند و یا ناچار به اقامت در هتل های تهران باشند. به فراخور نیازهای مختلف، طیف گسترده ای از اقامتگاه های گوناگون از انتخاب هتل های 5 ستاره تهران تا ارزان ترین هتل ها در دسترس است. هنگام انتخاب مکانی مناسب برای اقامت در تهران درنظر داشته باشید که ترافیک در اکثر نقاط شهر سنگین است . سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که به مراکز اصلی شهر و جاهای دیدنی تهران، نزدیک باشد یا دسترسی مناسبی به خطوط حمل و نقل عمومی داشته باشد. محدوده طرح ترافیک نیز می تواند گردش های شهری را با مشکل مواجه کند.
همچنین اگر قصد اقامت در تهران را دارید می توانید هتل های 5 ستاره و هتل های 4 ستاره تهران مانند: هتل اسپیناس پالاس تهران، هتل اسپیناس بلوار تهران و هتل پارسیان آزادی تهران را با بهترین تخفیف از سایت رهی نو رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سمیرا ۱۴۰۲/۹/۵

امکانات رفاهی و تفریحی پارک ساعی خیلی خوبه خداییش ،کافی شاپش هم باصفاست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۶

سمیرای عزیز ممنون از شما و ثبت نظرتون شاد و پیروز باشید

سمانه ۱۴۰۲/۳/۱۰

پارک بسیار زیبایی است خاطرات زیادی دارم از اینجا نزدیک دانشگاه مون بود الزهرا و هفته ای یکبار میرفتیم خیلی هم خوش میگذشت

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۱۰

سمانه عزیز از یادآوری خاطره دوران دانشجویی در سایت رهی نو خوشحال و سپاسگزاریم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۱۰

سمانه عزیز ممنون از به اشتراک گذاشتن خاطره تون در سایت رهی نو براتون آرزوی بهترین ها رو داریم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...