رَهی نو

پارک نیاوران

تعداد بازدید: ۳۸۵۱ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

شاید دیوانگی باشد اما قدم زدن در برف و باران آن هم در پارک نیاوران، در شرایط آب و هوایی که پرنده در آن پر نمی‌زد، لذت غریبی دارد که حتما باید تجربه کنید. مقصد را درست حدس زدید. مسیر صاف و مقصد بکر و فوق‌العاده است. حوالی یکی از بهترین و لاکچری‌ترین نقاط تهران، می‌خواهیم به یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین باغ‌های اعیانی برویم. باران اگر آمد، چترتان را بردارید و چشم‌هایتان را برای دیدن زیباترین صحنه‌ها آماده کنید. اگر هم هوا آفتابی بود، چه بهتر! دیگر نگران خیس شدن لنز دوربین عکاسی نیستیم. پارک، آن هم نیاوران، بدون عکاسی که نمی‌شود.

معرفی پارک نیاوران تهران

پاتوقی برای عصرنشینی‌های خانوادگی، فضایی برای تمرین‌های ورزشی، مکانی برای قرارهای عاشقانه و جمع‌های دوستانه، سوژه زیباترین عکس‌ها و در دسترس‌ترین طبیعتی که می‌تواند جان‌تان را تازه کند. اینجا پارک نیاوران تهران است. یکی از قدیمی‌ترین پارک‌ های تهران که قدمت آن به زمان شاه می‌رسد.

برای ورود به این پارک دو درب شمالی و جنوبی در خیابان پاسداران قرار گرفته است. البته از درب غربی نیز امکان ورود به این پارک است. منتها باید ببینید باز است یا نه. از بدو ورودتان درخت‌های کاج و راه آبی در میان مسیر توجه‌تان را جلب می‌کند. پلکان‌هایی ظریف و کوتاه در کنار آب نما و حوض‌های بزرگ در قسمت‌های مختلف پارک قرار دارد. از کنار آب نماها می‌گذریم. سمت چپ‌مان گروهی از جوانان پر شور ورزشکار مشغول خودنمایی و انجام حرکات‌های ورزشی هستند. ایجا پاتوق ورزشکاران و به خصوص پارکورکاران است. جلوتر که می‌رویم، می‌توانیم شاهد قدیمی‌ترین درخت چنار تهران با قدمت 150 سال باشیم. قدمتی به اندازه یک قرن و نیم در دل نیاوران. با ارتفاعی حدودا 20 متر که سر به آسمان کشیده است.  

معرفی پارک نیاوران تهران

تاریخچه پارک نیاوران تهران

بوستان نیاوران از آن باغ‌های قدیمی است که معماری و طراحی آن به سبک باغ‌های اصیل و سنتی، ساخته شده است. نقشه این باغ، ساخته طراحان و مهندسان انگلیسی است. معماری پارک نیاوران نیز به دستان هنرمند سردار افخم اجرا شده است.
پارکی که می‌بینید، روزها و شب‌های دور و درازی را به خود دیده است. مساحت پارک، به اندازه 62 هزار متر مربع است که از این مساحت، هشت هزار متر مربع آن گلکاری و 20 هزار متر مربع زیر سایه چمن‌های باغ خوابیده است. طراحی زیبای آن به سبک پیاده‌روی‌های پلکانی که به آب نماهای مختلف هدایت می‌شود، یکی از ویژگی‌های دوست داشتنی این پارک است.

تاریخچه پارک نیاوران تهران

آدرس پارک نیاوران تهران 

مسیری که در پیش داریم در یکی از خوش آب و هواترین مناطق تهران است. در شمال شرقی پایتخت در منطقه اعیان نشین نیاوران، پارک نیاوران را خواهیم دید. اگر دقیق بخواهیم بگوییم، برای رسیدن به پارک بایستی به میدان باهنر یا نیاوران رفته و از آنجا تا انتهای خیابان پاسداران بروید.

مسیرهای دسترسی به پارک نیاوران

بسته به اینکه در کدام یک از ساعات شبانه روز قصد رفتن به این پارک را دارید، از مسیرهای مختلفی می‌توانید استفاده کنید. اگر در بعد از ظهر یک روز کاری دلتان هوس گشت‌وگذار در پارک‌های نیاوران را کرده و از طرفی ماشین همراه‌تان است، پیشنهاد می‌کنم سمت خیابان پاسداران نروید. به جز ترافیک معمولی که حول و هوش ساعت 5 تا 6 بعد از ظهر قابلیت دیوانه‌ کردن‌تان را دارد، سفارت چین و کاخ نیاوران نیز اضافه شده تا به این شلوغی دامن بزند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنم برای رسیدن به پارک نیاوران، وسیله نقلیه خودتان را فراموش کرده و با وسایل نقلیه عمومی خودتان را به اینجا برسانید.

 

مسیرهای دسترسی به پارک نیاوران


زیباترین جاذبه های گردشگری ایران کدامند؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مطلب را بخوانید. 


  • اگر از سمت غرب تهران می‌خواهید به اینجا راه پیدا کنید، خود را به میدان تجریش رسانده و از آنجا وارد خیابان باهنر شوید. تا انتهای میدان نیاوران که ادامه دهید، به بوستان نیاوران می‌رسید. در همان ابتدای خیابان پاسداران امکان بیشتری برای پیدا کردن جای پارک ماشین است.
  • در صورتی که می‌خواهید از وسیله نقلیه عمومی مثل مترو یا اتوبوس استفاده کنید، به خیابان تجریش بروید و سوار اتوبوس‌های تجریش باهنر شوید. اگر از سمت خیابان موحد دانش بیایید، می‌توانید با اتوبوس‌های این خط در ایستگاه سه راه قیطریه پیاده شوید.

امکانات تفریحی و رفاهی پارک نیاوران

پارک زیبای نیاوران، فقط جای قدم زدن و عکس گرفتن نیست. امکانات مختلفی که پارک دارد، شما را شیفته آن می‌کند. از جمله امکاناتی همچون امکانات تفریحی، ورزشی، مکان ویژه برای کودکان و نوجوانان و بسیاری از دیگر امکانات، این پارک را محبوب کرده است. در ادامه انواع امکانات بوستان را باهم می‌خوانیم.

امکانات تفریحی و رفاهی پارک نیاوران

ورزش و نرمش و تفرح و سرگرمی 

حال و هوای پارک نیاوران را در ورزش‌های صبحگاهی اول صبح باید ببینید. کافیست ساعت هفت صبح، به محوطه اطراف استخر بیایید و از نزدیک شاهد جمع انرژی بخشی باشید که از پیر تا جوان را به تحرک وا داشته است. اگر هم دیرتر آمدید، باز چیزی را از دست ندادید. ورزشکارانی با کفش‌های کتانی و روحیه ورزشکاری مشغول ورزش هستند. چه در حال استفاده از زمین تنیس پارک و چه بازی والیبال، ورزش‌های رزمی، پینگ پنگ و انواع ورزش‌هایی که ورزشکاران را به رقابت و هیجان تشویق می‌کند.

ورزش و نرمش و تفرح و سرگرمی

تیراندازی را از دست ندهید

اگر به تیراندازی علاقه دارید، باشگاه تیراندازی آریانا در ضلع شرقی پارک، گزینه مناسب برای رسیدن به هدف‌تان است. چه می‌خواهید به صورت حرفه‌ای آموزش ببینید و یا صرفا برای تفریح تیراندازی کنید، می‌توانید از امکان این باشگاه استفاده کنید. باشگاه به جز ایام کرونا از ساعت 10 صبح تا 12 شب فعال است. 

تیراندازی را از دست ندهید

ورزشگاه و استخر نیاوران، جذابیتی دیگر!

پارک نیاوران مجهز به مانژ اسب دوانی و زمین روباز اسکیت بوده که متعلق به ورزشگاه مجهز شهدای نیاوران است. این باشگاه برای اهالی نیاوران، پاتوق ورزش‌های مورد علاقه‌شان است. انواع ورزش‌های بدنسازی، هندبال، والیبال، ژیمناستیک، رزمی، تنیس، و… همگی در این باشگاه فعال است. خلاصه که اگر بخواهید از باشگاه استفاده کنید، در کنار طبیعت پارک نیاوران، نان‌تان در روغن و حال و هوایتان اکثرا خوب است.

ورزشگاه و استخر نیاوران، جذابیتی دیگر!

عکاسی را از دست ندهید

بهترین سوژه‌های عکاسی را در پارک نیاوران می‌توانید پیدا کنید. لباس‌های شیک بپوشید و خودتان سوژه عکاسی‌تان شوید. پس زمینه‌های جذاب و زیبای پارک را انتخاب کنید و یکی از زیباترین عکس‌برداری‌ها را داشته باشید. پیک نیک خانوادگی، آلاچیق‌های محدود و سکوهای چمن کاری شده، همگی شرایط را برای داشتن یک پیک نیک جذاب فراهم کرده است. 

شکم گردی اطراف پارک نیاوران

تا قبل از دوران کرونا، کافه پارک نیاوران بساط خوراکی‌های خوشمزه بود. در محوطه پارک تنها این کافه و بوفه‌ای که در ورزشگاه است، تنها کافه‌های موجود در پارک هستند. اگر به دنبال خرید تنقلات بیشتر هستید، می‌توانید از مغازه‌های مختلفی که جنب میدان باهنر قرار گرفته است، استفاده کنید. خلاصه حتی اگر بوفه‌های مجموعه ورزشی تعطیل باشد، می‌توانید از مغازه‌های آن طرف خیابان، از خجالت شکم‌ گرسنه درآیید. علاوه بر این امکانات، پارک مجهز به کانون فرهنگی آموزش کودک و نوجوانان است. می‌توانید کودک‌تان را در کلاس‌های آموزشی زبان آنجا ثبت نام کنید.

شکم گردی اطراف پارک نیاوران

آموزش اسکیت در پارک نیاوران 

همان طور که در بالا برایتان گفتم، پارک نیاوران دارای یک زمین روباز اسکیت و زمین بزرگ برای اسب سواری بود که در حال حاضر این امکانات به مجموعه ورزشی شهدای نیاوران تعلق دارد. 

آموزش اسکیت در پارک نیاوران 

گیاهان و پرندگان پارک نیاوران تهران

اگر در عکس پارک نیاوران دیده باشید، انواع گونه‌های گیاهی و پرنده در این پارک وجود دارد. گیاهانی همچون چنار، سدروس، نوئل، میخک هندی، اقاقیا، چنار، بید مجنون، گیلاس غازی، ایلکس و ... نیز از سری پوشش گیاهی این جا است.
در کمتر پارکی می‌توانید شاهد این گیاهان باشید. در انتهای ضلع جنوب شرقی پارک نیز تک درخت سرخ دار، با قدمت حدود دویست ساله‌اش، قدیمی‌ترین درخت فسیل شده، به شمار می‌رود. جذاب‌ترین پرنده‌هایی که شاید هیچ کجا ندیده باشید، در اینجا می‌توانید ببینید. شاه طوطی‌هایی همچون طوطی اسکندر، مرغ مینا، دم جنبانک، کلاغ از سری جذاب‌ترین پرنده‌های این بخش است. 

گیاهان و پرندگان پارک نیاوران تهران

دیدنی‌های اطراف پارک نیاوران

اگر به هدف بازدید از پارک نیاوران آمدید تا حال و هوایتان عوض شود، کار به همین جا ختم نمی‌شود. اطراف پارک جاذبه‌های تاریخی و تفریحی زیادی وجود دارد که می‌تواند لحظات‌تان را شیرین‌تر کند و حتی انگیزه‌تان را برای بازدید از پارک بالا ببرد. 

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در چند قدمی‌تان قرار گرفته است. قدمت آن به زمان قاجار برمی‌گردد. اگر اهل تهران باشید، برای یک بار هم که شده نام این مجموعه فرهنگی تاریخی را شنیدید. فرهنگسرای نیاوران نیز محل برگزاری انواع رویدادهای فرهنگی هنری است. تئاترهای زیبا و رویدادهای جذاب را از طریق سایت فرهنگسرای نیاوران، می‌توانید دنبال کنید. شهر کتاب را از دست ندهید. حتی اگر قصد خرید کتاب را ندارید، بازدید در دل تنوع‌های جذابی که از محصولات فرهنگی هنری دارد می‌تواند حال و هوایتان را عوض کند. اگر اهل برندبازهای لاکچری پوش هستید، از همین راستا، به سمت جنوب خیابان پاسداران که آهسته قدم بزنید، می توانید شاهد جذاب‌ترین برندهای پوشاک باشید.

پارک گردی‌مان تمام شد. با هم سری به یکی از زیباترین و مجهزترین پارک‌های لاکچری شهر زدیم، مسیرهای دسترسی‌ به آن را یاد گرفتیم، از ورزشکاران و مجموعه ورزشی‌اش دیدن کردیم، در میان سبزه‌ها و کنار حوض‌ بزرگ و آب نماهای زیبایش دمی آرام گرفتیم. درختان قدیمی و پرندگان خوش صدایش را دیدیم و حالا با زیباترین عکس‌ها و خاطره‌ای دلنشین، به جاذبه‌های اطراف پارک سری زدیم. نظر شما نسبت به این پارک چیست؟ آیا تا به حال از آن دیدن کردید؟ جذاب‌ترین و به یادماندنی خاطره‌تان را از این پارک برایمان بنویسید.

سخن آخر

ویژگی های خاص تهران و تمرکز اکثر مراکز اداری، سیاسی، درمانی و تفریحی در آن، موجب شده است در طی سال مسافران زیادی به دلایل مختلف از تهران بازدید کنند و یا ناچار به اقامت در هتل های تهران باشند. به فراخور نیازهای مختلف، طیف گسترده ای از اقامتگاه های گوناگون از انتخاب هتل های 5 ستاره تهران تا ارزان ترین هتل ها در دسترس است. هنگام انتخاب مکانی مناسب برای اقامت در تهران درنظر داشته باشید که ترافیک در اکثر نقاط شهر سنگین است . سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که به مراکز اصلی شهر و جاهای دیدنی تهران، نزدیک باشد یا دسترسی مناسبی به خطوط حمل و نقل عمومی داشته باشد. محدوده طرح ترافیک نیز می تواند گردش های شهری را با مشکل مواجه کند.
همچنین اگر قصد اقامت در تهران را دارید می توانید هتل های 5 ستاره و هتل های 4 ستاره تهران مانند: هتل اسپیناس پالاس تهران، هتل اسپیناس بلوار تهران و هتل پارسیان آزادی تهران را با بهترین تخفیف از رهی نو رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
امیر ۱۴۰۲/۹/۵

پاتون عصر نشینان تهرانی های قدیمی این پارک از باغ های قدیمی و خاطره ساز برای تهرانی های این محل هست از جمله پدربزرگ من

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۶

امیر عزیز چه خوب که این مقاله خاطره های شما رو یادآوری کرد خوشحالیم که مقاله رو مطالعه نموده و براتون بهترین لحظات آرزومندیم

هایده ۱۴۰۲/۵/۲

اگر فواره های استخر و باز کنن خیلی عالیه و پیاده روی دور این استخر خیلی میچسبه پارک نیاوران هم که در منطقه اصیل تهران که تهرانیهای قدیم و خیلی تو این منطقه هستند

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۳

هایده عزیز بله همینطوره که اشاره نمودید با بازبودن فواره های استخر پارک نیاوران پیاده روی در آنجا بسیار لذتبخش تر میشه

مهشید ۱۴۰۲/۳/۶

من اونجا دخترم و بردم اسکیت یادگرفت خیلی مربی خوبی بود الان اسمشو یادم نیست ولی فرصت خوبی بود خیلی هم خوش میگذشت بهش

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۹

مهشید جان از یادآوری خاطره شیرین دخترت ما هم لذت بردیم براتون آرزوی سلامتی و شادی روزافزون داریم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...