رَهی نو

موزه موسیقی تهران

تعداد بازدید: ۹۷۸۲ ۲۹ شهریور ۱۳۹۹

اگر به ساز و آواز علاقه دارید و از شنیدن صدای ملایم سنتور روح‌تان آرام می‌گیرد، اگر همچنان با شنیدن صدای سلطان آواز ایران، استاد محمدرضا شجریان، پر از شور و احساس می‌شوید و از آرشه کمانچه کیهان کلهر که انگار روی نت‌های روحتان کشیده می‌شود به وجد می‌آیید، در صورتی که با دونوازی سه تار محمدرضا لطفی و حسین علیزاده در سریال سربداران خاطره دارید، پیشنهاد ویژه بازدید از موزه موسیقی را که یکی از موزه های تهران است را از دست ندهید. موزه‌ای که متاسفانه هنوز خیلی از ساکنان تهران از وجود آن، خبر ندارند. پس سازتان را کوک کنید و آماده دیدنی‌ترین سازهای تاریخی و بومی ایران شوید.

آشنایی با موزه موسیقی تهران

موزه موسیقی تهران


زیباترین جاذبه های گردشگری ایران کدامند؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مطلب را بخوانید.


به یکی از خوش آب و هواترین نقاط تهران، به سمت ارتفاعات شمیران پیش می‌رویم. در کوچه و پس کوچه‌های خیابان دربندی، در یک خیابان پر از دار و درخت، ساختمان سه طبقه‌ای را می‌بینیم. قبل از اینکه جذب آثار هنری و فرهنگی داخل آن شوید، معماری ساختمان و حیاط دلباز و سرسبزش توجه‌تان را جلب می‌کند. حتی اگر هیچ ارتباطی با ساز و آواز نداشته باشید، دیدن این موزه جذاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. جایی که از آرشیو موسیقی‌های اصیل و ماندگار گرفته تا انواع سازهای بادی، کوبه‌ای، سنتی، زهی، کارگاه موسیقی، نگارخانه بسیاری از آثار مرتبط دیگر توجه‌تان را جلب می‌کند که البته مورد کم لطفی گردشگران قرار گرفته است.

تاریخچه موزه

جایی که می‌بینید روزگاری خانه‌ مسکونی بوده که در نهایت در سال 82 مورد بازسازی قرار می‌گیرد و در سال 88 به عنوان موزه موسیقی افتتاح می‌شود. شاید بخاطر همین قدمت کوتاهش چندان نسبت به موزه‌های دیگر تهران، مورد توجه قرار نگرفته است. اما داستان بنا از سال 82 آغاز شده است. سه نفر از مسئولین فرهنگی آن زمان، طرح بنای این موزه را می‌دهند. بازسازی خانه جهت برپایی موزه، با یک تیر دو نشان زد. هم یکی از خانه‌های قدیمی و دلباز تهران را از آسیب و تخریب حفظ کردند و هم اثر ماندگار و هنری را در این خانه به نمایش گذاشتند.

موقعیت جغرافیایی

بعد از گذراندن یک صبح دل انگیز در ارتفاعات کوه‌های تجریش و بازدید از راستای بازار بزرگ تجریش، مسیر خیابان مقصود بیک را پیش بگیرید. در سه راه تختی، به کوچه نمازی رفته و در مقابل پلاک 9 بایستید. اینجا کافه‌ای وجود دارد که به لطف نوشیدنی‌های خوشمزه آن می‌توانید لحظات بکری را در آن بگذرانید و روح‌تان را با موسیقی پرواز دهید.

گنجینه موزه

در بخشی از موزه، آثار اهدایی بزرگان موسیقی قرار گرفته است. سازهایی با قدمت طولانی که اساتید بزرگ به موزه اهدا کردند، در اینجا به چشم می‌خورد. تصور کنید شاهد کمانچه‌ای هستید که روزگاری کیهان کلهر با دستان هنرمند و روح‌بخش آن را می‌نواخت. سنتور استاد ملک حسین، سازهایی متعلق به استاد عشقی، میرزا عبدالله و.. نیز در پشت ویترین می‌درخشد. در این گنجینه یادگاری‌های دیگری همچون ساعت شماته‌دار استاد علی تجویدی، چوب رهبری ارکستر حشمت سنجری و.. به چشم می‌خورد.

معرفی بخش‌های مختلف موزه موسیقی تهران

بخش های مختلف موزه موسیقی تهران

در موزه شاهد بخش‌های مختلفی هستید همچون نمایش مراحل ساخت ساز، انبار و نگهداری، آرشیو صوتی و تصویری، گنجینه و سالن ساز، کافی شاپ بسیاری از بخش‌های جذاب دیگر است. از حیاط شروع می‌کنیم. مکانی سرسبزی که شما را به ساختمان اصلی هدایت می‌کند. جلوی ساختمان مجسمه‌‌ای از نوازندگان ساز کوبه‌ای و بادی، قرار گرفته است. حدود 240 ساز ارزشمند در این موزه نگهداری می‌شود.

سالن نمایش ساز

به سالن نمایش ساز می‌رویم. از کمانچه استاد کلهر تا ساز محمدرضا درویش در اینجا به چشم می‌خورد. تعدادی از این سازها توسط موزه خریداری شده و تعدادی را هم خود نوازندگان و هنرمندان به موزه اهدا کردند. طبقه همکف سالن سازهای زهی و بادی است. سازهای خوش صدای بادی همچون نی لبک، نی و سوتک‌هایی را می‌بینید که اگر ذوق هنری داشته باشید، برایتان جذابیت خاصی دارد. در بخش ساز زهی هم زه صدای مضرابی و آرشه‌ای به چشم می‌خورد.

همینطور که در حال گشتن در موزه هستید، اطلاعات راوی با موسیقی ملایمی که صدای آن در فضا با سیستم صوتی در فضا پیچیده است، لذت بازدید را برایتان بیشتر می‌کند.

سالن ساز کوبه‌ای و زهی

به طبقه اول می‌رویم. از سازهای کوبه‌ای مشخص است به سالن سازهای کوبه‌ای وارد شدید. از تنبک و سازهای کوبه‌ای امروز تا سازهای قدیمی که از قدمت و طراحی جالب آن نشان می‌دهد با یک ضربه صدای طنین اندازی در فضا پخش می‌کند، در اینجا به چشم می‌خورد.

در سمتی از این طبقه، آرشیوی از نوارها و آواهای ایرانی را می‌بینید. دف‌هایی با طرح و نگار منحصر به فرد و خاص در وسط سالن توجه‌تان را جلب می‌کند.

عاملی که بیشتر از هرچیز در این موزه جلب توجه می‌کند، وجود سازهای متفاوت و قدیمی است که جای برخی از آن‌ها امروز در موسیقی ما خالی است. سازهایی مطابق با فرهنگ‌ها و شهرهای مختلف که به گوش جان، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

گالری و کتابخانه

طبقه دوم موزه گالری نمایش آثار و کتابخانه موزه است. سالن تمرین، اجرا و استودیو ضبط موسیقی، کارگاه ساخت و ساز و حتی ویترین وسایل شخصی اساتید موسیقی و آواز در اینجا قرار دارد.

مسیرهای دسترسی

برای بازدید از این موزه می‌توانید با مترو سوار خط قرمز شده و تجریش پیاده شوید. بی آرتی راه‌آهن-تجریش هم از مرکز و جنوب شهر شما را به تجریش می‌رساند. بعد از رسیدن به میدان تجریش به خیابان دربندی رفته و با 5 دقیقه پیاده روی، کوچه موزه را می‌بینید. تاکسی‌های ونک، رسالت، شهرک محلاتی، و بسیاری از نقاط دیگر تهران نیز به مقصد میدان تجریش، ماشین دارد. برای مشاهده نقشه مترو تهران کلیک کنید.

در صورتی که با ماشین شخصی می‌روید، به علت کمبود فضای پارکینگ پیشنهاد می‌کنیم از پارکینگ طبقاتی شهرداری استفاده کنید. در نظر داشته باشید موزه در روز شنبه تعطیل است. از یکشنبه تا جمعه می‌توانید در بازه 9 تا 5 بعد از ظهر، روح‌تان را با بازدید از موزه تازه کنید.

چه هتل‌هایی در نزدیکی موزه موسیقی تهران وجود دارند؟

ویژگی های خاص تهران و تمرکز اکثر مراکز اداری، سیاسی، درمانی و تفریحی در آن، موجب شده است در طی سال مسافران زیادی به دلایل مختلف از تهران بازدید کنند و یا ناچار به اقامت در هتل های تهران به فراخور نیازهای مختلف، طیف گسترده ای از اقامتگاه های گوناگون از انتخاب هتل های 5 ستاره تهران تا ارزان ترین هتل ها در دسترس است. هنگام انتخاب مکانی مناسب برای اقامت در تهران درنظر داشته باشید که ترافیک در اکثر نقاط شهر سنگین است . سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که به مراکز اصلی شهر و جاهای دیدنی تهران، نزدیک باشد یا دسترسی مناسبی به خطوط حمل و نقل عمومی داشته باشد. محدوده طرح ترافیک نیز می تواند گردش های شهری را با مشکل مواجه کند.
همچنین اگر قصد اقامت در تهران را دارید می توانید هتل های 5 ستاره و هتل های 4 ستاره تهران مانند: هتل اسپیناس پالاس تهران، هتل اسپیناس بلوار تهران و هتل پارسیان آزادی تهران را با بهترین تخفیف از رهی نو رزرو کنید.

اگر قصد دارید حوالی میدان تجریش، یکی از خوش آب و هواترین و بهترین منطق تهران، اقامت کنید، می‌توانید سری به هتل‌های زیر بزنید:

هتل استقلال تهران: اگر می‌خواهید یک اقامت بی نقص و لذت‌بخش را تجربه کنید، می‌توانید روی هتل استقلال تهران حساب کنید. این هتل که در فاصله 5 کیلومتری موزه موسیقی است، در تقاطع بزرگراه‌های چمران و یادگار امام قرار گرفته و دسترسی راحتی به تمام نقاط شهر دارد.

هتل هما تهران: هتل 5 ستاره با امکاناتی فوق العاده که در فاصله 7 کیلومتری از موزه موسیقی قرار دارد و می توانید در حدود 20 دقیقه از هتل به موزه موسیقی برسید.

هتل فردوسی تهران: این هتل در فاصله 16 کیلومتری و بازه زمانی 30 دقیقه‌ای از موزه موسیقی قرار دارد.

هتل آپارتمان گلشهر، و هتل سپهر  و هتل دیاموند از دیگر هتل های حوالی تجریش است که برای رزرو هتل و داشتن یک اقامت خاطره انگیز، پیشنهادات ویژه رهی نو را از دست ندهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
هستی ۱۴۰۲/۹/۷

موزه موسیقی تهران خانه مسکونی بوده پس چه جالب چه قدر باصفا و فوق العاده ست برای زندگی ای کاش به همون دوران خانه های حیاط دار یک طبقه برگردیم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۸

هستی عزیز ممنون از ثبت احساس زیباتون در سایت رهی نو و توجه تون به مقاله ما هم همین آرزوی شما رو داریم و امیدواریم که این امکان برای دوستداران این سبک زندگی فراهم شود

میترا ۱۴۰۲/۵/۷

چه آثار ارزشمندی در گنجینه موزه هست فکر نمیکردم این اساتید سازهای خود را هدیه داده باشند به این موزه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۸

میترا جان بله خیلی از اساتیدی که آوازه هنرشان در ایران و تمام جهان پیچیده است در اینجا هدیه ای به جا گذاشتند

مهرزاد ۱۴۰۲/۳/۱۰

قطعا موزه موسیقی برای موسیقیدانان سنتی بسیار جالب و دوست داشتنی هست ولی چون تکنولوژی زمینه ابزار و ساخت موسیقی رو هم متفاوت کرده این موزه برای نسلهای جوان جذابیتی نداره

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۱۰

مهرزاد عزیز از ثبت نظرتون سپاسگزاریم و اینکه تا حد زیادی با نظرتون موافق هستیم اگرچه هنر سنتی نیز همچنان جذابیت خودش رو برای برخی هنردوستان و هنرمندان دارد

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...