رَهی نو

سوغات شهرهای ایران

تعداد بازدید: ۲۵۵۱۶ ۳ تیر ۱۳۹۷

سوغات شهرهای مختلف و فرهنگ سوغاتی دادن را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. هدف این مقاله شناخت بیشتر شهرهای ایران و افزایش میل و رغبت گردشگران به سفر و گردش در اقصی نقاط ایران است.

سوغات در زبان‌های مختلفی از جمله عربی، ترکی، سانسکریت با تلفظی مشابه فارسی و با همان معنی ره‌آورد و تحفه مسافر وجود دارد. این موضوع نشانه قدمت این واژه و قدمت این فرهنگ در میان مردم دنیا است. ره‌آورد و تحفه مسافر برای آن است که مسافر به خویشان و اقوام و دوستان خود نشان دهد که در خوشی‌های سفر یاد و خاطر آنها را از یاد نبرده و زنده نگه داشته است.

 

گفته شده که سوغات در زبان آریایی سوکات بوده و در سانسکریت به صورت Dhaukate به همان معنا آورده شده است.

 

بهترین سوغات شهرهای ایران

سوغات اهواز

سوغات شهر اهواز خرما است. خرما در اهواز انواع و گونه‌های مختلفی دارد و همه آنها برای سوغاتی دادن استفاده می‌شوند. به جز انواع خرما، رطب، خارک، شیره خرما و... جاروهای نخل اهواز سوغات بسیار مناسبی است. این جاروها نسبت به جاروهای گیاه جارو بسیار بهتر عمل می‌کنند و مورد استقبال بسیاری از مردم در سرتاسر ایران هستند.

 

سوغات شهرهای دزفول و شوشتر در استان خوزستان

انواع محصولات لبنی از شیر، سرشیر، خامه از سوغات‌های این شهرهاست که به دلیل فساد زودهنگام این محصولات، در مسافرت‌های طولانی نمی‌توان آنها را به عنوان سوغاتی استفاده کرد.

 

سوغات استان مرکزى

انواع خشکبار مانند کشمش و بادام، انواع میوه‌جات مانند انگور و انار، لبنیات و صنایع دستی از سوغاتی‌های استان مرکزی است. فرش و گلیم بخشی از صنایع دستی استان مرکزی است که در دنیا شناخته شده است. معرق کاری و منبت کاری در مصنوعات چوبی این استان نیز زبان‌زد جهانیان است.

 

سوغات استان همدان

اگر استان همدان را نشناسید گردوی تویسرکان را قطعاً می‌شناسید. این محصول یکی از سوغاتی‌های معروف استان همدان است. به جز گردو محصولاتی مانند انواع سفال، کیف و کفش و کمربند نیز در این استان تولید شده و به عنوان سوغات همدان توسط مسافران به اقصی نقاط کشور برده می‌شود.

 

گردو همدان

سوغات استان کهگیلویه و بویراحمد

اگر استان کهکیلویه و بویراحمد را نشناسید قطعاً گبه و گلیم این استان را دیده‌اید و می‌شناسید. سوغاتی‌هایی که از خود استان نیز مشهورتر و معروف‌تر هستند. انواع بافته‌ها مانند جاجیم، خورجین، گمچه و قالی در این استان به صورت دستباف تولید شده و به سرتاسر ایران فرستاده می‌شود. مسافرانی که قصد مسافرت به شهرهای دوردست را ندارند می‌توانند از محصولات کشاورزی استان کهکیلویه و بویراحمد به عنوان سوغاتی بهره ببرند. شیر، روغن محلی، انگور و سیب این استان بسیار با کیفیت است.

 

سوغات استان گلستان

صنایع دستی استان گلستان اغلب برای سوغاتی انتخاب می‌شود. این شهر به دریای خزر نزدیک است و مسافرانی که قصد مسافرت به شهرهای نزدیک را دارند انواع ماهی، از ماهی سفید تا کفال را برای سوغاتی انتخاب می‌کنند. معروف‌ترین سوغات گلستان انواع سبد، انواع فرش، قالی و قالیچه ترکمنی است.

 

سوغات استان گیلان

ماهیان سفید و قزل‌آلا یکی از سوغاتی‌های اصلی این استان به حساب می‌آیند. کلوچه لاهیجان دیگر سوغاتی معروف استان گیلان است. زیتون رودبار، برنج آستانه اشرفیه و چاى لاهیجان نیز از شهرت بالایی در تمام ایران برخودارند. از دیگر سوغاتی‌های استان گیلان می‌توان به صنایع دستی مانند: انواع سفال، شال و چارق اشاره کرد که در شهرهای مختلف تولید و به عنوان سوغاتی به شهرهای مختلف فرستاده می‌شوند.

زیتون رودبار

 

سوغات استان لرستان

مهمترین سوغاتی استان لرستان صنایع دستی است. در این استان گلیم، قالی، جاجیم بافته شده و به عنوان سوغات توسط مسافران به شهرهای مختلف ایران فرستاده می‌شود.

 

جاجیم سوغات لرستان

سوغات استان مازندران

از استان مازندران معمولاً ماهی سفید را سوغات می‌برند. در بازار شهر بابلسر می‌توان زیتون پرورده‌های مرغوبی را برای سوغاتی یافت. انواع مرکبات در استان پروش یافته و می‌تواند به عنوان سوغاتی به شهرهای دیگر فرستاده شود. برنج استان مازنداران نیز از برنج‌های مرغوب کشور است و در بسیاری از شهرهای ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

سوغات استان قزوین

فرش و سفال قزوین از شهرت خوبی برخوردار است. از این استان می‌توان انواع صنایع دستی را برای سوغات و کادو یافت. باقلوای استان قزوین و انار سنگان نیز اغلب به عنوان سوغات توسط مسافران انتخاب می‌شوند.

 

سوغات استان قم

قطعاً معروف‌ترین سوغاتی استان قم، گز و سوهان قم است. علاوه بر آن در استان قم ظروف سفالی از انواع کوزه و دیگر محصولات سفالی با کیفیت ساخته می‌شود که می‌تواند به عنوان سوغاتی به شهرهای دیگر برده شود.

 

گز قم

سوغات استان کردستان

قطعاً عسل استان کردستان بهترین سوعات این استان است. عسل این استان کیفیت بسیار بالایی دارد و در بسیاری از مناطق ایران آن را به عنوان یک دارو مصرف می‌کنند. صنایع دستی کردستان شامل انواع فرش، گلیم، نمد و انواع مصنوعات چوبی از کیفیت مناسبی برای انتخاب به عنوان سوغات برخودار هستند.

عسل کردستان

سوغات استان کرمان

قوّتو یکی از خوراکی‌های استان کرمان است که به عنوان سوغاتی اصلی این استان به شهرهای دیگر برده می‌شود. خشکبار استان کرمان بسیار کیفیت بالایی دارد و هر ساله مسافران مقادیر زیادی خشکبار را از این استان به عنوان سوغات کرمان خریداری می‌کنند.

 

سوغات استان کرمانشاه

نان برنجی سوغاتی اصلی کرمانشاه است که با آرد نخودچی تهیه شده و برخی از انواع آن دارای مغز خرما می‌باشد. استان کرمانشاه خود درخت خرما ندارد و خرما از جنوب به این شهر آورده می‌شود. از صنایع دستی معروف استان کرمانشاه  هرسینی است که نوعی زیرانداز با کیفیت است .شما می توانید این زیرانداز زیبا را به عنوان سوغات کرمانشاه هدیه دهید.

 

سوغات استان زنجان

چاقوی زنجان در سرتاسر ایران شهرت خاصی دارد. مردم استان زنجان در تولید ظروف فلزی مانند قاشق، چنگال و... مهارت خاصی دارند و این موضوع باعث شده که گردشگران این اقلام را برای سوغاتی انتخاب کنند.

 

چاقو سوغات زنجان

سوغات استان سمنان

پسته دامغان سوغات اصلی استان سمنان است و به غیر از آن انواع صنایع دستی از قالی، گلیم و  قالیچه تا انواع قلمکاری، سفال و سرامیک را می‌توان به عنوان سوغات این استان انتخاب نمود.

 

سوغات استان سیستان و بلوچستان

لباس‌های زنانه با سوزن دوزی‌های ظریف از جمله صنایع دستی معروف این استان است. حصیر بافی در این استان رونق خوبی دارد و صنایع دستی تولید شده با حصیر را می‌توان از این استان به عنوان سوغات انتخاب کرد.

 

سوغات سیستان و بلوچستان

سوغات شیراز

سرکه شیراز بسیار معروف است و یکی از اصلی‌ترین سوغاتی‌های این استان را تشکیل می‌دهد. علاوه بر سرکه، مسقطی لارستان، انجیر، فالوده و زعفران این استان نیز کیفیت بسیار بالایی داشته و به عنوان سوغاتی می‌توان آنها را برای اقوام و بستگان برد.

سوغات شیراز دیوان حافظ

سوغات استان بوشهر

ماهی حلوا، ماهی تن و دیگر ماهیان خانواده تن ماهیان و انواع میگوی خوراکی و شاه میگو از معروفترین سوغاتی بوشهر می‌باشند.

 

سوغات استان بوشهر

 

سوغاتی‌های استان خراسان شمالی

انواع آبنبات، شکر پنیر، لباس‌های محلی، قالی، گلیم، چارق و قالیچه ترکمنی، قره قوروت، کشک، انگور رازقی، خرسگ، جاجیم، نمد، پوستین، خشکبار و میوجات، انواع حوله، کلاه کرکی، زیورآلات ترکمنی، کشمش و آجیل، و مهمترین آن زعفران را از این استان به عنوان سوغات بر می‌گزینند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
farnaz ۱۴۰۲/۹/۱۳

یکبار سوغاتی کردستان برامون اوردن عجب عسلی بود الان این عکس رو دیدم یاد اون سوغاتی افتادم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۱۵

فرناز عزیز خیلی ممنون که خاطره تون رو با ما به اشتراک گذاشتید و خوشحالیم که یاد خاطره خوبتون افتادید همیشه شاد باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...