رَهی نو

چشمه آب گرم گنو ؛ چشمه‌ای جوشان در هرمزگان | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۶۴۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۶

چشمه‌های آب گرم از گذشته تاکنون همواره مورد توجه مردم بوده‌اند؛ چرا که این چشمه‌ها با داشتن خواص درمانی برای بیماری‌های متعدد مانند رماتیسم و درد مفاصل موثر بوده‌اند. چشمه آب گرم گنو در بندرعباس نیز از این قضیه مستثنی نیست.
آب گرم گنو در بندرعباس یکی از مناطق گردشگری محبوبی است که با داشتن طبیعت بی‌نظیر و زیبای خود، همواره میزبان گردشگران و افراد بومی این منطقه است. همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری از این چشمه دل‌انگیز به شما ارائه دهیم.

معرفی آب گرم گنو

در شمال غرب بندرعباس، جایی در حاشیه جاده سیرجان – بندرعباس، کوه گنو خودنمایی می‌کند. از دل این کوه، که ششمین قله بلند هرمزگان است، چشمه‌ای جوشان و پربرکت با آبی گرم و شفابخش بیرون می‌آید که به آب گرم گنو معروف است. این چشمه درواقع در منطقه حفاظت شده گنو با وسعت 45 هزار هکتار قرار دارد. 
آب گرم گنو، که در دل منطقه حفاظت شده گنو در استان هرمزگان واقع شده، یک مقصد گردشگری محبوب برای کسانی است که به‌دنبال استراحت و آرامش در طبیعت هستند. این چشمه با داشتن خواص درمانی متعدد، ازجمله تسکین درد مفاصل، رماتیسم و مشکلات پوستی معروف است.

معرفی آب گرم گنو

اقامتی به یاد ماندنی در هتل هما بندرعباس را با رهی نو تجربه کنید

پوشش گیاهی آب گرم گنو

منطقه حفاظت شده گنو در اطراف چشمه آب گرم آن، میزبان طیف وسیعی از گیاهان است. شاید برای کسانی که به گیاهان و دسته‌بندی آنها اشتیاقی ندارند، این موضوع چندان جذاب نباشد. اما قطعاً دیدن درختان انگور، خرما، انبه، سیب و نارنگی در دامنه‌های کوه گنو، منظره‌ای دل‌انگیز و تماشایی خواهد بود.
در کنار درختان میوه، این منطقه شامل استپ‌های بیابانی و کوهپایه‌ای نیز می‌شود. پوشش گیاهی این ناحیه غنی و متنوع است و 360 گونه گیاه آوندی، پرسیاوش، سرخس، کنار، آکاسیا و انواع دیگر گیاهان ازجمله آویشن، زیره و پونه را در خود جای داده است.
نکته قابل توجه این است که سه گونه گیاهی منحصربه‌فرد به نام‌های مهرخوش، بادام و پامچال صخره‌ای در ایران فقط در محودوه آب گرم گنو یافت می‌شوند. وجود تنوع پوشش گیاهی بسیار وسیع، این منطقه را از نظر تنوع زیستی گیاهی، به‌ویژه گیاهان خاص و نادر، حائز اهمیت کرده است.
در پیرامون آب گرم گنو، شاهد انبوهی از گیاهان کوچک و بزرگ خواهید بود که تنوع و فراوانی آنها، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این منطقه، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های گیاهی، میزبان گونه‌های نادر و ارزشمندی است که در کمتر جایی می‌توان یافت.

پوشش گیاهی آب گرم گنو

آب و هوای آب گرم گنو

شاید تصور کنید که گنو نیز مانند دیگر مناطق بندرعباس، با آب‌وهوای گرمش، بسیار اذیت‌کننده باشد؛ اما حضور در این منطقه، تمامی تصورات ذهنی شما را تغییر خواهد داد.  گنو با داشتن قله‌های مختلف، منطقه‌ای کوهستانی با آب‌وهوایی بسیار خنک است؛ به‌طوری‌که فصول سرد آن، بارش برف را تجربه می‌کند. اگر می‌خواهید در یکی از ییلاقات بی‌نظیر جنوب کشور حضور داشته باشید، بهترین انتخاب، منطقه گنو و چشمه‌ آب گرم آن است. 

آب و هوای آب گرم گنو

امکانات آب گرم گنو

در منطقه حفاظت‌شده گنو، علاوه‌بر آب گرم گنو که شهرت فراوانی دارد، چشمه‌های متعدد دیگری نیز وجود دارد. تگ‌باغ، انارون، کهنو، چاهو، سرچربه و پرکوه ازجمله این چشمه‌ها هستند. چشمه آب گرم گنو به‌دلیل سرمایه‌گذاری انجام شده و احداث مجتمع آب‌درمانی، به یکی از جاذبه‌های گردشگری بندرعباس تبدیل شده و از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است.
استفاده از امکانات آب گرم گنو نیازمند پرداخت هزینه است. در این منطقه می‌توانید علاوه‌بر شنا کردن، از دیگر امکانات آن مانند درشکه‌سواری، دوچرخه‌سواری، شهربازی، کافی‌شاپ، رستوران، آلاچیق و سوارکاری نیز استفاده کنید.  در مجتمع آب گرم گنو، دو استخر و جکوزی مجزا برای آقایان و خانم‌ها تعبیه شده که از آب گرم معدنی این منطقه پر می‌شود. دمای آب این استخرها بین ۳۵ تا ۴۱ درجه سانتی‌گراد متغیر است. اما لازم به ذکر است که به‌دلیل وجود کلرواسید (نمک) در آب این چشمه، طعم آن شور و به‌دلیل ترکیبات دیگر، تلخ است.
در میان انبوه مراکز آب‌درمانی کشور، آب گرم گنو در بندرعباس با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، خودنمایی می‌کند. این چشمه جوشان، فواید درمانی فراوانی را به ارمغان آورده و آن را به مقصدی محبوب برای گردشگران تبدیل کرده است.
یکی دیگر از امکانات و جاذبه‌های آب گرم گنو، عکاسی از این منطقه بی‌نظیر است. اگرچه آب گرم گنو مشهورترین جاذبه این منطقه است، اما قله گنو نیز به تنهایی مقصدی بسیار زیبا به‌شمار می‌رود. این قله با طبیعت بکر وچشم‌نوازش، منظره‌ای از دشت‌ها و سواحل خلیج فارس را به نمایش می‌گذارد. البته توجه داشته باشید که دسترسی به نوک قله به‌دلیل قرار گرفتن در منطقه نظامی ممنوع است، اما می‌توانید از سایر نقاط قله برای عکاسی و لذت بردن از طبیعت استفاده کنید.

مکان های دیدنی نزدیک به آب گرم گنو

بازدید از دیگر جاذبه های گردشگری بندرعباس که نزدیک به آب گرم گنو هستند هم در این سفر برای شما خالی از لطف نخواهد بود. از جاهای دیدنی نزدیک به این چشمه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

موزه آب

در دل بافت تاریخی بندرعباس، همسایه خیابان ۲۲ بهمن و در امتداد بلوار امام خمینی (ره)، موزه آب بندرعباس قرار دارد. گویی گنجینه‌ای از تاریخ را در آغوش خود جای داده و منتظر است تا داستان‌هایش را برای بازدیدکنندگان بازگو کند.  این موزه که از دوران قاجار به‌جا مانده، به‌عنوان یکی از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی بندرعباس شناخته می‌شود. در این موزه می‌توانید با ابزار و ادوات مختلفی که در دوران صفویه برای حفر چاه و قنات مورد استفاده قرار می‌گرفت، آشنا شوید.  بازدید از موزه آب فرصتی استثنایی برای آشنایی با شیوه‌های سنتی یافتن قنات در ایران و نقش حیاتی آن در زندگی مردم در گذشته است. همچنین می‌توانید با معماری قنات‌ها و مهارت و خلاقیت نیاکانمان در مهار منابع آبی آشنا شوید.

موزه آب

برکه های باران

در دل شهر گرم و خشک بندرعباس، مجموعه‌ای از آب انبارهای تاریخی به نام "برکه‌های باران" خودنمایی می‌کنند. این مجموعه که از پنج برکه تشکیل شده، یادگاری از دوران صفویه است و در طول تاریخ نقشی حیاتی در تامین آب شرب مردم شهر ایفا کرده است.
ساخت برکه‌ های باران به دوران حکومت شاه عباس صفوی در قرن هفدهم میلادی باز می‌گردد. در آن زمان، بندرعباس به‌عنوان مهم‌ترین بندر جنوب ایران، نقشی کلیدی در تجارت بین‌المللی داشت.  از آنجایی که بارندگی در این منطقه کم بود، تامین آب شرب برای ساکنین و مسافران از اهمیت بالایی برخوردار بود. به همین دلیل، حاکمان صفوی دستور به ساخت مجموعه برکه‌های باران دادند.

برکه های باران

معبد هندوها در بندرعباس

در میان جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بندرعباس، معبد هندوها با معماری منحصربه‌فرد و قدمت دیرینه‌اش، نقش ویژه‌ای در هویت و تاریخ این شهر دارد.  این معبد که در محله فهادان واقع شده، یادگاری از دوران رونق تجارت میان ایران و هندوستان است و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز مذهبی هندوها در جنوب ایران شناخته می‌شود.
معبد هندوها در سال 1789 میلادی توسط تجار هندی که در بندرعباس سکونت داشتند، بنا شد. در آن زمان، بندرعباس به‌عنوان مهم‌ترین بندر جنوب ایران، نقشی کلیدی در تجارت بین ایران و هند داشت.   حضور پررنگ هندوها در این شهر،  نیاز به مکانی برای انجام مراسم مذهبی خود را  ایجاد کرد و به همین دلیل، معبد هندوها در این مکان احداث گردید.

نکات مهم برای سفر به آب گرم گنو

سفر همواره نیازمند دانستن نکات و توصیه‌های لازم است؛ به‌خصوص اگر این سفر به دل طبیعت باشد. نکاتی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، بسیار مهم هستند که توجه به آنها ضروری است.
•    درصورت داشتن بیماری عفونی و یا قلبی از وارد شدن به آب چشمه خودداری کنید.
•    چنانچه آب آشامیدنی با خود به همراه دارید، بعد از هربار استفاده، درب آن را محکم ببندید تا حشراتی مانند عقرب و رتیل وارد آن نشوند.
•    به‌دلیل وجود املاح زیاد در آب چشمه، بعد از خارج شدن از چشمه، حتماً زمان استحمام از شامپو استفاده کنید.
•    بعد از اتمام سفر، زباله‌های خود را با خود به همراه ببرید.

در سفرهای طبیعت‌گردی باید مجموعه‌ای از لوازم ضروری را با خود به همراه داشته باشید. در ادامه لیستی از این لوازم را به شما خواهیم گفت.

•    کفش پیاده‌روی
•    لباس مناسب
•    آب آشامیدنی
•    خوراکی
•    زیرانداز
•    وسایل شنا
•    عینک آفتابی
•    دوربین عکاسی
•    کیسه زباله

سخن پایانی

سفر به آب گرم گنو، تجربه‌ای بی‌نظیر و به‌یادماندنی خواهد بود. این منطقه با داشتن طبیعت بکر و مناظر چشم‌نواز، خواص درمانی متعدد و امکانات رفاهی مناسب، مقصدی ایده‌آل برای استراحت و تفریح در کنار خانواده و دوستان است.  اگر به دنبال مکانی آرام و دل‌انگیز برای فرار از شلوغی و روزمرگی زندگی هستید، آب گرم گنو را در برنامه سفر خود قرار دهید. سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو در هنگام جمع‌آوری اطلاعات برای این مقاله سعی بر این داشت تا اطلاعات کاملی در مورد آب گرم گنو به شما ارائه دهد تا چنانچه قصد سفر به این منطقه را داشتید، بتوانید با دید بازتری سفر خود را آغاز کنید.

سوالات متداول در مورد چشمه آب گرم گنو

آب گرم گنو کجاست؟ 

آب گرم گنو در شمال غرب بندرعباس، در منطقه حفاظت شده گنو و در حاشیه جاده سیرجان - بندرعباس واقع شده است.

خواص درمانی آب گرم گنو چیست؟ 

آب گرم گنو به دلیل داشتن املاح معدنی فراوان، خواص درمانی متعددی برای بیماری های مختلف از جمله رماتیسم، درد مفاصل، مشکلات پوستی، بیماری های عصبی و گوارشی دارد.

امکانات رفاهی آب گرم گنو چه چیزهایی هستند؟ 

در آب گرم گنو دو استخر و جکوزی مجزا برای آقایان و خانم ها، آلاچیق، رستوران، کافی شاپ، شهربازی، مسیر دوچرخه سواری، مسیر درشکه سواری و مکان هایی برای عکاسی وجود دارد.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به آب گرم گنو کدامند؟

موزه آب، برکه های باران و معبد هندوها.


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...