رَهی نو

کلیسای مسروپ مقدس مشهد | مسیر‌های دسترسی + تصاویر

تعداد بازدید: ۱۱۱۰ ۸ آذر ۱۳۹۶

کلیسای مسروپ مقدس مشهد تنها کلیسای ارامنه این شهر که در کنار جاذبه‌های دیدنی و گردشگری مشهد چون حرم امام رضا، آرامگاه فردوسی، پارک کوهسنگی، پارک جنگلی وکیل‌آباد، دره ارغوان، شاندیز، طرقبه و غیره جای می‌گیرد. مشهد شهری است که به اسم امام رضا شناخته می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود بیشتر مردم، این شهر را به دین اسلام و مذهب شیعه ربط دهند و وجود کلیسای مسیحی‌ها و ارامنه را در مشهد غیرممکن بدانند. ولی باید گفت این شهر مانند سایر شهرهای دنیا ساکنانی با ادیان دیگر در دل خود جای‌داده است. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به معرفی کامل کلیسای مسروپ مقدس می‌پردازیم تا در سفر به مشهد با اطلاعاتی کامل برای بازدید از این مکان تصمیم بگیرید.

معرفی کلیسای مسروپ مقدس مشهد

کلیسای مسروپ یکی از مقدس‌ترین و زیباترین مکان‌های مذهبی در شهر مشهد است. این کلیسا با تاریخ طولانی و ارث فرهنگی غنی، جلوه‌ای منحصربه‌فرد دارد و به‌عنوان یک نماد از وحدت و تنوع مذهبی در این شهر شناخته می‌شود.

کلیسای-مسروپ-مقدس

ساختمان کلیسای مسروپ با معماری زیبا و دقیق، نمونه‌ای از هنر معماری دینی است. طراحان درون آن را با آثار نقاشی دینی، پنجره‌های شیشه‌ای، مجسمه‌های مقدس و زیبایی‌های هنری دیگر تزئین کرده‌اند. این کلیسا با فضای مقدس و آرامش‌بخش خود، مکانی برای عبادت و ارتباط با معنویات مذهبی مسیحیان ارمنی و یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد به شمار می‌آید.

تاریخچه کلیسای مسروپ مقدس مشهد

کلیسای مسروپ مقدس در دوران پهلوی برای ارامنه ساکن شهر مشهد ساخته شد. علت حضور ارمنی‌ها در شهر مشهد گذشته تاریخی دارد و به زمانی که نادرشاه با عثمانی‌ها در جنگ بود برمی‌گردد. طی این جنگ‌ها نادرشاه تعدادی از ارامنه را از جلفا به مشهد آورد تا جلوی ازبک‌ها از حکومت افشاریه دفاع کنند. همین موضوع سبب حضور آن‌ها در این شهر شد. با ارامنه مهاجر رفتار مناسبی نمی‌شد و حکومت از آن‌ها حمایت نمی‌کرد. از این رو آن‌ها می‌توانستند فقط در مشاغلی مثل زرگری، جواهرسازی و بازرگانی فعالیت کنند.
این کلیسا به علت موقعیت مکانی خود در میدان ده دی مشهد، به‌عنوان کلیسا ده دی شناخته می‌شود که در سال 1320 شمسی اواخر دوره سلطنت پهلوی اول با کمک هاروطونیان و کامیاران ساخته شد. نام آن از مبدع حروف زبان ارمنی، مسروپ ماشتوش گرفته‌شده که برای ارامنه بسیار مقدس است. حدود 50 سال مسیحی‌های ارامنه در کلیسای مسروپ مقدس فعالیت داشتند ولی پس از مهاجرت بیشتر آن‌ها از مشهد، فعالیت و حضور آن‌ها هم در کلیساها کم‌رنگ‌تر شد. این کلیسای تاریخی در سال 1384 توسط شورای خلیفه‌گری تهران شمال در آثار ملی ثبت شد که اکنون به‌عنوان یک مکان تاریخی و مذهبی موردتوجه گردشگران قرار می‌گیرد.
 

فضا و معماری کلیسای مسروپ مقدس مشهد

با ورود میدان ده دی دو گنبد مخروطی شکل نظر شما را جلب خواهد کرد و اشتیاق شما را برای بازدید از این اثر تاریخی بیشتر می‌کند. این کلیسا در فضایی ذوزنقه‌ای با مساحت تقریبی 300 مترمربع بناشده است که سه بخش دیگر اداری، مدرسه آرین و کتابخانه را نیز شامل می‌شود. پلان کلیسا از نوع بازیلیکایی است یعنی ستون‌های متعدد و محراب دارد. این بنا در دوطبقه طراحی‌شده که گنبدهای مخروطی، کاشی‌کاری‌های گل‌دار و برج ناقوس را در برمی‌گیرد.
دو گنبد مخروطی شکل روی ساختمان دیده می‌شود که بر سر هرکدام صلیبی قرارگرفته است و وجود یک گنبد شیروانی با نماد صلیب بین این دو، عظمت و ابهت کلیسا را دوچندان می‌کند. در بالای درب ورودی کتیبه‌ای که متولیان ساخت و تاریخ احداث بنا را بیان می‌کند، قرار دارد و در قسمت غربی آن می‌توانید ناقوسی را مشاهده کنید که به زبان ارمنی مطالبی روی آن نوشته‌شده است.

فضای-کلیسای-مسروپ-مقدس


برای ورود به سالن اصلی از دربی چوبی که دو صلیب به رنگ سفید روی آن دیده می‌شود، باید عبور کنید. وجود فرش قرمز در زیر پای شما، نیمکت‌های چوبی، کاشی‌های کرم‌رنگ ستون‌ها به همراه تابلو‌های ارزشمند و لوستر‌های نورانی فضای داخلی را زیباتر می‌کند.
در همین سالن اصلی سِنی قرار دارد که محلی برای اجرای مراسم‌های مذهبی بوده است. در انتهای سالن در بخش شرقی محرابی مخصوص کشیش وجود دارد که مناسک عبادی را در آنجا اجرا می‌کردند. زیرزمین کلیسا با دریچه‌های متعدد خود از ورود رطوبت به ساختمان جلوگیری می‌کند.
در ضلع جنوبی حیاط باصفای کلیسای مسروپ مقدس کتابخانه‌ای است که زمانی 4000 کتاب با قدمت به زبان‌های ارمنی و روسی در آن وجود داشت ولی به علت اینکه جلوی از بین رفتن‌ها آن‌ها را بر اثر رطوبت بگیرند به مکانی دیگر منتقل شدند. همچنین ظروف نقره‌ای و اشیا باارزش دیگری هم بوده که بعضی از آن‌ها، اکنون در موزه‌های تهران قرار دارند. مدرسه آرین ارامنه در ضلع شمالی کلیسا قرار دارد که با 8 کلاس و یک تالار اجتماعات تا 50 سال پیش فعالیت داشت ولی بعدازآن به علت مهاجرت ارامنه بی‌استفاده ماند.

اشیا قدیمی موجود در کلیسای مسروپ مقدس مشهد

اشیای-قدیمی-کلیسای-مسروپ-مقدس

همان‌طور که در بیشتر اماکن تاریخی اشیا قدیمی و هنری نگهداری می‌شود در کلیسای مسروپ مقدس هم آثاری ارزشمند به چشم می‌خورد. شاید تابلو سوزن‌دوزی شده از لحظه‌ی به آغوش کشیدن حضرت مسیح توسط حضرت مریم را بتوان یکی از زیباترین آثار این کلیسا دانست. ظروف نقره‌ای باستانی و نقاشی‌هایی از حضرت مسیح، مریم مقدس، مسیح مصلوب و ... را می‌توان به‌عنوان زیباهایی این مجموعه یادکرد.
همچنین در کلیسا صلیب فلزی بزرگی وجود دارد که در شهر کاشان ساخته‌شده است. این صلیب در مراسم تقدس روی میز نان و شراب قرار می‌گیرد. از طرفی کتاب‌های جالب به زبان روسی و ارمنی به چشم می‌خورد که ارامنه سبزوار و قوچان آن‌ها را اهدا کرده‌اند. باارزش‌ترین کتاب در این کلیسا را کتاب سنگی 170 ساله می‌دانند.

 مسیر‌های دسترسی به کلیسای مسروپ مقدس

این کلیسا در شهر مشهد، خیابان امام خمینی حوالی میدان ده دی واقع‌شده است. برای دسترسی به این مجموعه می‌توانید از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی مثل مترو، اتوبوس و تاکسی استفاده کنید.
با مترو:
به ایستگاه مترو بروید و ازآنجا در مترو خط 1 سوار شوید و در ایستگاه مترو امام خمینی پیاده شوید. فاصله ایستگاه مترو تا کلیسا برای پیاده‌روی مناسب است.
از طریق اتوبوس:
با اتوبوس‌ می‌توانید به چهارراه لشگر بروید و ازآنجا تا کلیسا را چند دقیقه‌ایی پیاده‌روی کنید.

هزینه بازدید از کلیسای مسروپ مقدس

این کلیسا سال‌ها است که فعالیت ندارد و از دهه 50 شمسی تقریباً متروکه مانده و فعالیت کمی دارد. قبل از رفتن به آن حتماً تحقیق کنید که امکان بازید از آن وجود داشته باشد. در صورت فعال بودن کلیسا هزینه بازدید از آن رایگان است.


نزدیک‌ترین هتل‌های مشهد به کلیسای مسروپ مقدس

اولین چیزی که برای سفر به هر شهری فکر شما را درگیر می‌کند اقامت است. شهر مشهد به علت جاذبه زیارتی و گردشگری خود هتل‌های زیادی از پنج ستاره گرفته تا معمولی‌ترین را شامل می‌شود. داشتن اقامت عالی به کیفیت سفر شما کمک بسیاری می‌کند پس انتخاب هتل گزینه مهمی است.

هتل-قصر-طلائی-مشهد


قبل از اینکه با گردش در کلیسای مسروپ مقدس در تاریخ مذهبی ارامنه گشت‌وگذار کنید، بهتر است برای استراحت هتل قصر طلایی مشهد را انتخاب کنید تا دسترسی شما به حرم امام رضا و سایر جاذبه‌های گردشگری مثل خانه تاریخی داروغه، آرامگاه نادرشاه افشار، بازار رضا، کاروانسرای باباقدرت، آرامگاه شیخ نخودکی، خانه توکلی، باغ ملی و ... آسان باشد.
این هتل پنج ستاره واقع در خیابان امام رضای مشهد، علاوه بر امکات رفاهی و تفریحی مانند سالن بدن‌سازی، استخر، ماساژ، سونا و جکوزی، سالن بیلیارد و ... رستوران‌های مختلفی دارد که انواع غذای ایرانی و فرنگی را با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهند.
شما می‌توانید در یکی از 358 واحد ساختمان 20 طبقه هتل، اقامت داشته باشید و از آنجا به‌راحتی و در زمان کم به بازدید کلیسای مسروپ مقدس بروید. هتل قصر طلایی مشهد با اتاق‌های مختلفی که دارد گزینه‌های زیادی را پیش روی شما می‌گذارد تا شما بهترین اتاق را برای خود پیدا کنید. اقامت در این هتل بزرگ و مجلل به همراه مشاهده جاذبه‌های گردشگری و تاریخی مشهد تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را رقم می‌زند.

کلام پایانی

در پایان سفر به مشهد و بازدید از کلیسای مسروپ مقدس می‌توان این نتیجه را گرفت که این کلیسا نه‌تنها به‌عنوان یک مرکز مذهبی به مسیحیان ارمنی خدمت کرده است، بلکه به‌عنوان یک نماد از همزیستی و تعاون میان اقوام و ادیان در شهر مشهد شناخته می‌شود. بازدید از این کلیسا با معماری زیبا و آثار هنری دینی در کنار اقامتی رؤیایی در هتل قصر طلایی مشهد سفر لذت‌بخشی را خلق می‌کند که خاطراتش برای همیشه در ذهن هرکسی می‌ماند.

سؤالات متداول

آیا کلیسای مسروپ، بازدیدکنندگان غیرمسلمان را پذیرایی می‌کند؟

بله کلیسای مسروپ بازدیدکنندگان مسلمان و غیرمسلمان را پذیرایی می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند تا افراد به تاریخ و هنر دینی این مکان مقدس دست یابند.

چه خصوصیاتی در کلیسا مسروپ مقدس مشهد وجود دارد؟

این کلیسا دارای طراحی زیبا و منحصربه‌فرد است و دارای دیوارهایی با نقش‌های مذهبی و تصاویر مقدس است. همچنین، درون کلیسا دکوراسیون زیبایی ازجمله آیینه‌های بزرگ، شمعدان‌ها و تصاویر مذهبی وجود دارد.

کلیسای مسروپ مقدس از چه طریقی قابل‌دسترسی است؟

این کلیسا از طریق اتوبوس، تاکسی و مترو قابل‌دسترسی است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این کلیسا، ایستگاه میدان شهدا است.

کلیسای مسروپ مقدس در چه شهر‌های دیگری وجود دارد؟

کلیساهایی با این نام در شهر‌های اراک، رشت و اهواز فعالیت دارند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
اکرم ۱۴۰۲/۱۱/۱۸

مشهد هم کلیسا داره چه جالب انهم کلیسای مقدس

  مدیر سایت۱۴۰۲/۱۱/۲۳

اکرم عزیز بله همینطوره ممنون از توجه تون

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...