رَهی نو

آرامگاه تاج الدین غریب شیراز کجاست

تعداد بازدید: ۴۴۳۹۶ ۶ آذر ۱۳۹۶

برای بازدید از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین آرامگاه‌های شهر می‌رویم، به‌خصوص شهرستانی همچون شیراز که با وجود معماری مدرن، هنوز محله‌ها و خانه‌هایی از خود را به نمایش گذاشته است که بافت تاریخی شهر را همچنان محفوظ نگه داشته است. می‌خواهیم سری به یکی از این آرامگاه‌های تاریخی بزنیم که به جای چراغکاری‌های مجلل و تشریفاتی، همچنان حال و هوای ساده و دلنشین خود را حفظ کرده و با همین سادگی و در عین حال ظرافت معماری، دل گردشگران را به سوی خود کشانده است. به آرامگاه تاج الدین غریب شیراز خوش آمدید.

آرامگاه تاج الدین غریب کجاست؟

در محله‌های قدیمی شیراز که قدم می‌گذارید، از شکل کوچه و دالان‌های تو در تو، با معماری هنرمندانه خانه‌های تاریخی که در خود جای داده است، به محله‌ای به نام دروازه کازرون می‌رسید. اینجا که نزدیک محله سنگ سیاه یا بلوار سیبویه است، آرامگاه بزرگمردانی به نام جعفربن فضل بن جعفر که ملقب به تاج الدین بود و محمد بن حسین مثنی ابن حسن از نوادگان امام حسن مجتبی است. انتهای کوچه به بازار میوه فروشان می‌رسد که می‌توانید با انواع میوه‌های رنگی یک دل سیر از عزا درآورید.

فراموش نکنید که اگر قصد سفر به شیراز را دارید به راحتی می‌توانید با رزرو هتل در رهی نو، در بهترین هتل های شیراز اقامت داشته باشید. 


اقامتی به یاد ماندنی در هتل زندیه شیراز  

آرامگاه تاج الدین غریب کجاست؟

 

فضای آرامگاه تاج الدین غریب

قدمت این بقعه متبرکه به زمان قاجار می‌رسد. چیزی که قبل از ورود به آرامگاه توجه‌تان را جلب می‌کند، چارچوب و سردری فیروزه‌ای رنگ آرامگاه است که با کاشی‌های هفت رنگ نیلوفری که روی آن‌ها طرح گل و بوته است، تزئین کردند. جلوتر که می‌روید، متوجه می‌شوید روی بعضی از کاشی‌ها آیات و احادیث قرآنی نوشته شده است. البته در قسمت‌هایی از این کاشی‌کاری‌های متقارن نیز تصاویری از واقعه کربلا به تصویر کشیده شده است. درب ورودی امامزاده، چوبی و منبت کاری شده است که شما را به راهرویی هشت ضلعی هدایت می‌کند.

به داخل می‌روید، حیاطی مربعی شکل با حوض سنگی کوچک در مقابل‌تان قرار دارد. زیبایی حیاط با درختانی همچون بید، چنار و اکالیپتوس تزئین شده است. پس از ورودی در مقابل حرم، ایوانی با کفپوش مرمری به ابعاد 16×4 متر قرار گرفته است که سه جرز آجری در جلوی آن است. بدنه ستون‌ها با کاشی یک رنگ، جلوه دلنشینی به ایوان حرم داده است. در سر در ایوان، روی کاشی‌های لاجوردی احادیثی از بزرگان نوشته شده است. به ضریح که می‌رسید، قلم کاری نقره‌ای مکعبی را می‌بینید که دو قبر را در خود جای داده است. ساخت این ضریح به سال 1358 برمی‌گردد. تاج گنبد به خط استاد نسابه به آیات قرآنی مزین شده است.

به ازاره‌ها که دقت کنید، تا ارتفاع حدود یک متری از سطح زمین در آن سنگ مرمر به کار رفته است. بالای آن را که نگاه کنید، تصاویری شکسته از خودتان روی کاشی‌های آیینه کاری شده می‌بینید. ضلع جنوبی حرم، حالت طاقی شکل و شاه نشین داشته و سمت چپ آن حسینیه‌ای از جنس سنگ و آجر قرار گرفته است. ده طاق نمای کوچک با چهار ستون سنگی، همان معماری است که در حسینه توجه‌تان را جلب می‌کند. شرق حسینه روزگاری مدرسه علمیه بوده است. این بقعه تاریخی که در تیرماه 1380 به ثبت آثار ملی درآمد، آخرین تعمیر آن به سال 1377 برمی‌گردد.

فضای آرامگاه تاج الدین غریب

هتل هما شیراز را در کوتاه ترین زمان با سایت رهی نو رزرو کنید

سید تاج الدین غریب که بود؟

نقل شده که حضرت سید تاج الدین جعفر ابن فضل ابن حسن ابن عبیدالله ابن عباس ابن علی ابن ابی طالب ( ع) که همراه با کاروان احمد بن موسی وارد شهر شیراز می‌شود، در این مکان به شهادت می‌رسد. زائران و مردم قدیمی معتقدند، این زیارتگاه، گره گشای مشکلات آن‌ها است. زمانی که مامون عباسی دستور داد هر جا نوادگان شیعه را دیدند، آن‌ها را بکشنند در همین زمان احمدبن موسی به همراه کاروانش به استان فارس می‌رسد و با سپاه قلتغ خان، حاکم وقت فارس، درگیر می‌شود. بعد از چهار بار شکست نیروهای قلتغ خان، سرانجام زمانی که کاروان احمد بن موسی به شیراز می‌رسد، به علت نا آشنایی با کوچه‌های شهر، توسط نیروی قلتغ خان به شهادت رسیده و همان جا دفن می‌شوند. به همین دلیل است که استان فارس تبدیل به یکی از پر زیارتگاه‌ترین شهرهای ایران شده و امامزادگان زیادی را در خود جای داده است.

زیارتگاه های شهر شیراز

امامزاده ابراهیم (ع) در شهر شیراز، نگینی درخشان در میان بقاع متبرکه و اماکن تاریخی این شهر گل‌ها به‌شمار می‌رود. این بقعه که منسوب به یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است، از دیرباز مأمن و ملجأ دل‌های عاشق و دلدادگان به خاندان عصمت و طهارت بوده است.

در مورد نسب و تاریخ دقیق امامزاده ابراهیم (ع) روایات متعددی وجود دارد. برخی ایشان را فرزند بلاواسطه امام موسی کاظم (ع) و برخی دیگر ایشان را نوه آن حضرت از نسل ابراهیم بن موسی بن جعفر (ع) می‌دانند. آنچه مسلم است، این است که امامزاده ابراهیم (ع) در زمان خلافت مأمون عباسی به شیراز هجرت کرده و در این شهر سکونت گزیده است. ایشان به‌دلیل تقوا و فضیلت، مورد احترام و ارادت مردم شیراز قرار گرفته بودند.

از باشکوه‌ترین و آرام‌بخش‌ترین امامزاده‌ها و زیارتگاه‌هایی که در سفر به شیراز نباید از دست دهید، آرامگاه شاه چراغ است. بعد از آن به جنوب خاوری شهر شیراز سر بزنید و از آستانه سید علاءالدین حسین لذت ببرید. اگر می‌خواهید ترکیبی از معماری صفویه، زندیه، قاجاریه ببینید، سری به بقعه سید میرمحمد شیراز بزنید و از آثار قرن 10 هجری لذت ببرید.

و اما جذاب‌ترین بخش سفرتان منتهی به خواجه حافظ شیرازی و شاخه نباتش می‌شود. مگر می‌شود به شیراز بیایید و به آرامگاه حافظ شیرازی سر نزد و یا از بوستان و گلستان سعدی در آرامگاه این شاعر بزرگ مشعوف نشد. کمی دورتر از شیراز در مسیر دست مرغاب، آرامگاه کوروش کبیر در انتظارتان بوده که به پاسارگاد معروف است.

در دامن کوه صبر، در میان بوستان دلگشا، آرامگاهی جا خوش کرده که قلب هر ایرانی عاشق شعر و عرفان را به خود جذب می‌کند. آرامگاه حافظ، شاعری نامی که غزلیاتش نغمه عشق و حکمت را در جان و روان هر شنونده‌ای جاری می‌کند، مقصدی دل‌انگیز برای زائران و گردشگران از سراسر جهان است.

بنای کنونی آرامگاه حافظ مربوط به دوره قاجار بوده و در طول زمان بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این بنا شامل یک گنبدخانه هشت ضلعی، دو ایوان شمالی و جنوبی، یک رواق و یک حیاط مصفاست. تزئینات داخل و خارج آرامگاه بسیار زیبا و چشم‌نواز است.

استفاده از کاشی‌کاری معرق، گچبری، آیینه‌کاری و نقاشی در این تزئینات، جلوه‌ای خاص به این مکان مقدس بخشیده است. در محوطه آرامگاه، چندین مقبره دیگر از جمله مقبره قوام‌الدین شیرازی، شاعر نامی قرن هفتم هجری، و مقبره خواجه کریم‌الدین محمد استرآبادی، از واعظان مشهور دوره تیموری، نیز وجود دارد.

آرامگاه حافظ علاوه بر اینکه یک مکان مذهبی و زیارتی است، از نظر فرهنگی نیز  اهمیت بالایی دارد. در این آرامگاه مراسم و برنامه‌های مختلفی از جمله گلاب‌فشانی، شعرخوانی و حافظ‌خوانی در طول سال برگزار می‌شود. همچنین، کتابخانه‌ای در جوار آرامگاه حافظ قرار دارد که در آن نسخه‌ای از خطوط نفیس و کتب نفیس ادبی و عرفانی نگهداری می‌شود.

جاذبه های گردشگری نزدیک به آرامگاه تاج الدین غریب

قطعاً دیدن دیگر جاهای دیدنی نزدیک به این آرامگاه می‌تواند سفر را به کام شما شیرین‌تر و دلچسب‌تر کند. در ادامه برخی از این مکان‌های دیدنی را به شما معرفی می‌کنیم.

مسجد مشیر

مسجد مشیر، شاهکاری از معماری دوره قاجار، در شهر تاریخی شیراز، ایران واقع شده است. این مسجد که در بین سال‌های ۱۲۶۵ تا ۱۲۷۴ هجری شمسی به دستور "میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک" ساخته شده است، به دلیل زیبایی خیره‌کننده و ظرافت‌های معماری‌اش، به یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری شیراز تبدیل شده است.

مسجد مشیر در خیابان قاآنی شمالی، در مجاورت بازار ارمنی‌ها و در محله‌ی ارمنی‌ها واقع شده است. دسترسی به این مسجد با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و یا خودروی شخصی به راحتی امکان‌پذیر است. این مسجد نمونه‌ای بی‌نظیر از هنر و ذوق معماران ایرانی در دوره قاجار است. در ساخت این مسجد از کاشی‌های رنگی، آجرکاری‌های ظریف، گچبری‌های هنرمندانه و ستون‌های سنگی با سرستون‌های مقرنس‌کاری شده استفاده شده است.

مسجد مشیر

بازار وکیل

بازار وکیل، یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده ایران، در قلب شهر تاریخی شیراز  است. این بازار که در دوران زندیه به دستور "کریم خان زند" ساخته شده، به دلیل وسعت، معماری زیبا و تنوع کالاها، از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز به شمار می‌رود.

ساخت بازار وکیل در سال 1776 میلادی آغاز شد و 21 سال به طول انجامید. کریم خان زند دستور ساخت این بازار را برای رونق بخشیدن به تجارت و ایجاد مکانی امن برای داد و ستد صادر کرد. در آن زمان، شیراز پایتخت ایران بود و بازار وکیل به عنوان مرکز تجاری این شهر نقش مهمی ایفا می‌کرد.

بازار وکیل با وسعت 150 هزار متر مربع، شامل چندین راسته، سرا، دالان و حجره است. این بازار از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است که با یک خیابان به هم مرتبط می‌شوند. راسته‌های اصلی این بازار شامل راسته زرگرها،  فرش‌فروش‌ها، عطارها، مسگرها و  کفاش‌ها هستند.

بازار وکیل

باغ نارنجستان

باغ نارنجستان شیراز، یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین باغ‌های ایرانی، در دامنه‌ی کوه چهل‌مقام و در مجاورت دروازه قرآن است. این باغ که در دوران قاجار به دستور "محمدعلی خان قاجار" ساخته شده است، با درختان نارنج، گل‌ها، حوض‌های آب و عمارت‌های زیبا، بهشتی زمینی را در دل شهر شیراز به تصویر می‌کشد.

باغ نارنجستان در ابتدا باغی متعلق به خاندان "زند" بود. پس از سقوط زندیه، این باغ به تصرف قاجاریان درآمد و محمدعلی خان قاجار دستور بازسازی و گسترش آن را صادر کرد. در دوران قاجار، باغ نارنجستان به‌عنوان یکی از تفرجگاه‌های اصلی شاهزادگان و درباریان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

باغ نارنجستان

خانه سعادت (موزه خاتم)

یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک به بقعه تاج الدین خانه سعادت است که در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو می‌خواهیم در مورد آن، اطلاعاتی به شما ارائه دهیم. خانه سعادت، معروف به موزه خاتم را می‌توانید در قلب شهر تاریخی شیراز و در محله‌ی سنگ سیاه ببینید. این خانه‌ تاریخی که در دوران قاجار به دستور "میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک" ساخته شده است، امروزه به عنوان موزه‌ای برای نمایش آثار نفیس خاتم‌کاری ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خانه سعادت در اواخر دوران قاجار به عنوان محل سکونت و دفتر کار "میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک"  بنا شده است. مشیرالملک از دولتمردان و سیاستمداران برجسته‌ی این دوره بود که در ساخت و آبادانی شهر شیراز نقش مهمی ایفا کرد. پس از مرگ مشیرالملک، این خانه به مالکیت "خاندان سعادت" در آمد و به همین دلیل به "خانه سعادت" شهرت یافت. در سال 1347 هجری شمسی، این خانه توسط سازمان میراث فرهنگی ایران خریداری و به موزه‌ای برای نمایش آثار خاتم‌کاری تبدیل شد.

خانه سعادت (موزه خاتم)

آرامگاه بی بی دختران

آرامگاه بی بی دختران، یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین بناهای شهر شیراز، در دامنه‌ی کوه چهل‌مقام و در مجاورت دروازه قرآن قرار دارد. این آرامگاه که در دوران قاجار به دستور "محمدعلی خان قاجار" ساخته شده است، محل دفن چند تن از زنان خاندان سلطنتی قاجار، از جمله "همسران فتحعلی شاه قاجار" و "مادر ناصرالدین شاه قاجار" است.آرامگاه بی بی دختران با معماری منحصر به فرد خود، یکی از زیباترین بناهای دوران قاجار به‌شمار می‌رود. در ساخت این آرامگاه از مصالحی مانند سنگ، آجر، کاشی و گچ استفاده شده است.

آرامگاه بی بی دختران

سخن پایانی

دیدنی‌های شیراز، وصف‌ناپذیر و تمام‌نشدنی هستند؛ به‌طوری که با سفر به این شهر شعر و ادب و دیدن زیبایی‌های آن، گل از گل شما خواهد شکفت. شما از کدام آرامگاه‌های دیدنی شیراز، دیدن کردید؟ تجربه‌تان را در بخش دیدگاه‌های سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با ما درمیان بگذارید.

سوالات متداول در مورد آرامگاه تاج الدین غریب

آرامگاه تاج الدین غریب کجاست؟

آرامگاه تاج الدین غریب در محله‌ی دروازه کازرون، ابتدای گذر سنگ سیاه، در شهر شیراز واقع شده است. این آرامگاه نزدیک به محله‌ی سنگ سیاه و بلوار سیبویه قرار دارد.

چه کسانی در آرامگاه تاج الدین غریب دفن شده‌اند؟

حضرت سید تاج الدین جعفر ابن فضل ابن حسن از نوادگان امام علی (ع) و حمد بن حسین مثنی ابن حسن از نوادگان امام حسن مجتبی (ع)

جاذبه های دیدنی نزدیک به آرامگاه تاج الدین کدامند؟

مسجد مشیر، خانه سعادت، آرامگاه بی بی دختران، بازار وکیل، باغ نارنجستان

بهترین زمان بازدید از آرامگاه تاج الدین غریب چه زمانی است؟

آرامگاه تاج الدین غریب در تمام طول سال پذیرای زائرین و گردشگران است. اما بهار و پاییز به دلیل آب و هوای مطبوع شیراز، زمان مناسب‌تری برای بازدید از این آرامگاه به شمار می‌روند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...