رَهی نو

آشنایی با معبد هندوهای بندرعباس | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۴۵۰ ۵ آذر ۱۳۹۶

 شهر زیبای بندرعباس را که بگردید، با جاذبه‌های گردشگری مختلفی روبرو خواهید شد. از مکان‌های جذاب و متفاوت این شهر می‌توان به معبد هندوهای بندرعباس اشاره کرد. معبد هندوها، که با نام پرستشگاه بت‌گوران نیز شناخته می‌شود، یادگاری از دوران حضور هندوها در بندرعباس بین سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴ خورشیدی است. این معبد منحصر به فرد، با معماری خاص خود که نمونه مشابه آن در ایران یافت نمی‌شود، در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته و امروزه در میان جاذبه‌های گردشگری بندرعباس می‌درخشد.

آشنایی با معبد هندوها در بندرعباس

در میان هیاهوی بندر و بازار، در شمالی‌ترین نقطه کهن‌ترین خیابان و مرکز اداری و تجاری شهر بندرعباس، بنایی منحصربه‌فرد خودنمایی می‌کند که هر رهگذری را مجذوب خود می‌کند. این بنا، معبد هندوها نام دارد و یادگاری از دوران پر رونق تجارت و تبادل فرهنگی بین ایران و هندوستان است.

آشنایی با معبد هندوها در بندرعباس

معبد هندوها کجاست؟

برای دیدن این معبد باید وارد بلوار امام خمینی شده و از چهارراه برق عبور کنید. در مقابل بازار روز بندرعباس، معبد هندوها را خواهید دید. شما می‌توانید برای رفتن به این جاذبه دیدنی بندرعباس، از تاکسی و یا اتوبوس استفاده کنید.

رزور هتل هما بندرعباس با سایت رهی نو

گذری بر پیشینه معبد هندوها در بندرعباس

در قلب شهر بندرعباس، عبادتگاهی منحصر به فرد با معماری خاص خود، یادآور دورانی از تجارت و تبادل فرهنگی بین ایران و هند است.  معبد هندوها، که در سال ۱۲۷۰ خورشیدی در زمان حکومت محمدحسن خان سعدالملک بنا شده، یادگاری از حدود یکصد تن از هندوها است که در آن زمان در بندرعباس زندگی می‌کردند و به شغل تجارت مشغول بودند. 
این معبد که تا سال ۱۳۴۴ هجری شمسی فعال بوده، نمادی از همزیستی مسالمت آمیز ادیان و فرهنگ‌ها در این خطه از ایران است. معماری بنا با تزئینات و نقوش خاص هندو، نشان از ذوق و هنر مردمی دارد که روزگاری در این سرزمین سکونت داشتند. 
امروزه، معبد هندوها به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری بندرعباس، به روی بازدیدکنندگان گشوده شده است. گشت و گذار در این مکان تاریخی، فرصتی برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ غنی این خطه از ایران و همچنین درک روابط دیرینه بین ایران و هند را فراهم می‌کند.

گذری بر پیشینه معبد هندوها در بندرعباس

معماری معبد هندوها

معبد هندوهای بندرعباس، با معماری منحصر به فرد خود، یادآور تبادلات فرهنگی و تاریخی بین ایران و هند است. این معبد که با نام "بت گور" نیز شناخته می‌شود، از مصالحی مانند لاشه سنگ، ملاط گل و ساروج، سنگ‌های مرجانی، خاک، گچ‌های ضخیم و گچ لویی ساخته شده است. نمای بیرونی معبد مخروطی شکل و سفید رنگ است و با شیارها و کنگره‌های طولی تزئین شده است. اگر بخواهیم اصلی‌ترین بخش این خانه را معرفی کنیم، باید به گنبدخانه آن اشاره کنیم. در بخش زیرین این گنبد، بت بزرگ را جایگذاری کرده بودند که در چهار قسمت اتاق آن، 4 نورگیر قرار داده شده بود. 

معماری معبد هندوها

چه زمانی از معبد هندوها بازدید کنیم؟

بندرعباس به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است. به همین دلیل، بهترین زمان سفر به این شهر و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن، فصل پاییز و زمستان است که هوا خنک‌تر و مطبوع‌تر می‌شود. اگر قصد دارید از معبد هندوها در بندرعباس دیدن کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم ساعات اولیه صبح یا غروب آفتاب را برای این کار انتخاب کنید. در این ساعات، هوا خنک‌تر است و می‌توانید از گشت و گذار در معبد بدون اذیت شدن از گرمای هوا لذت ببرید.

چه زمانی از معبد هندوها بازدید کنیم

جاهای دیدنی نزدیک به معبد هندوها

در نزدیکی معبد هندوها، جاهای گردشگری زیادی وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم.

حمام گله داری

حمام گله‌داری، عمارتی کهن با معماری خیره‌کننده، در دل شهر بندرعباس خودنمایی می‌کند و یادگاری از دوران قاجار است. این حمام که در حال حاضر به عنوان موزه مردم‌شناسی استان هرمزگان شناخته می‌شود، نه تنها از نظر معماری، بلکه از نظر تاریخی و فرهنگی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

حمام گله داری

برکه گرد

برکه گرد بندرعباس، که به "استخر گرد" نیز معروف است، یکی از جاذبه‌های گردشگری بندرعباس است. این برکه که در مرکز شهر و در مجاورت بازار سنتی بندرعباس واقع شده، با شکل دایره‌ای تقریباً کامل و معماری سنتی خود، یادگاری از دوران قاجار است. برکه گرد در دوره قاجار و به دستور "شیخ احمد گله‌داری" بنا شده است. او که از ثروتمندان و تجار نیکوکار بندرعباس بود، این برکه را برای تامین آب آشامیدنی مردم شهر وقف عام کرد. 
برکه گرد تا سال‌های دهه 1340 که سیستم آبرسانی لوله کشی در بندرعباس راه‌اندازی شد، مورد استفاده مردم بود. پس از آن، این برکه به مرور زمان متروکه شد تا اینکه در سال 1380 توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری بندرعباس معرفی شد.

برکه گرد

بازار بزرگ بندرعباس

بازار بندرعباس، که به "بازار سنتی" نیز معروف است، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بازارهای ایران است. این بازار که در قلب شهر بندرعباس و در مجاورت ساحل خلیج فارس واقع شده، تاریخچه‌ای غنی و پر فراز و نشیب دارد و از نظر معماری، فرهنگ و تجارت از اهمیت بالایی برخوردار است
بازار بندرعباس قدمتی دیرینه دارد و از دوران باستان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری در جنوب ایران شناخته می‌شده است. این بازار در طول تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است و بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. در حال حاضر، بازار بندرعباس به عنوان یکی از میراث فرهنگی و تاریخی ایران به ثبت ملی رسیده است.

بازار بزرگ بندرعباس

ساحل سورو

یکی از زیباترین سواحل خلیج فارس و در نزدیکی بندرعباس واقع شده است. این ساحل با شن‌های سفید و دریای نیلگون، مکانی ایده‌آل برای تفریح و آرامش است. از تفریحات و فعالیت‌های موجود در این ساحل می‌توان به آفتاب‌گرفتن، شنا، قایق‌سواری، تفریحات آبی، ماهیگیری و پیاده‌روی اشاره کرد.

ساحل سورو

سخن پایانی

معبد هندوهای بندرعباس، یادگاری از دوران تبادل فرهنگی و تاریخی بین ایران و هندوستان، گنجینه‌ای ارزشمند از هنر و معماری است که روایتگر پیوند دیرینه دو ملت می‌باشد.  بازدید از این معبد، فرصتی برای آشنایی با فرهنگ غنی و تاریخ پرفراز و نشیب این خطه از ایران و همچنین درک روابط دیرینه بین ایران و هند را فراهم می‌کند. امیدوارم از گشت و گذار در این بنای تاریخی و منحصر به فرد لذت برده باشید و با فرهنگ و هنر مردم هندوستان بیشتر آشنا شده باشید. اگر خاطره‌ای از سفر به این شهر زیبا و پر جاذبه دارید، لطفاً در بخش دیدگاه‌های سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد معبد هندوها بندرعباس  

معبد هندوها در کجا واقع شده است؟ 

معبد هندوها در شهر بندرعباس، در بلوار امام خمینی، نرسیده به چهارراه برق، روبروی بازار روز واقع شده است.

بهترین زمان برای بازدید از معبد هندوها چه زمانی است؟ 

بهترین زمان سفر به بندرعباس و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن، فصل پاییز و زمستان است که هوا خنک‌تر و مطبوع‌تر می‌شود.  اگر قصد دارید از معبد هندوها دیدن کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم ساعات اولیه صبح یا غروب آفتاب را

برای این کار انتخاب کنید.

چگونه می‌توان به معبد هندوها رفت؟ 

می‌توانید برای رفتن به این معبد از تاکسی و یا اتوبوس استفاده کنید.

هزینه ورودی به معبد هندوها چقدر است؟ 

هزینه ورودی به معبد هندوها بسیار ناچیز است.

چه امکاناتی در معبد هندوها وجود دارد؟ 

در این معبد برای رفاه حال گردشگران، امکانات مختلفی مانند کافی‌شاپ و رستوران قرار داده شده است.

چه جاذبه‌های دیدنی دیگری در نزدیکی معبد هندوها وجود دارد؟ 

در نزدیکی معبد هندوها، جاهای دیدنی زیادی مانند حمام گله‌داری، برکه گرد، بازار بندرعباس و ساحل سورو وجود دارد که می‌توانید از آنها نیز دیدن کنید.
 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...