رَهی نو

جنگل دالخانی

تعداد بازدید: ۳۴۷۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۶

یک جاده سر سبز با مه ملایم و شبنمی که روی گونه‌هایتان می‌نشیند، با یک آهنگ نوستالژی و چشم‌انداز دور و درازی از یک جاده سرسبز بی‌انتها در دل کوه، برای حتی چند دقیقه کافیست تا کاری کند که معجزه‌ وجود بهشت را باور کنیم و همراه با هم وارد دالان بهشت شویم. مقصد امروز رهی نو جنگل‌های سرسبز عروس شمال ایران است. دوربین عکاسی‌تان را آماده کرده، پنجره‌های ماشین را پایین کشیده و منتظر تماشای جاده بهشتی بی‌نظیری باشید که جان و روح‌تان را صفا می‌دهد. 

 

جنگل دالخانی کجاست؟

همانند همان جنگل‌های بهشتی که در نقاشی‌های طبیعت یا روی تقویم برای نمایش زیبایی و معجزه فصل‌ها دیدید، جنگلی سحرانگیز به نام دالخانی وجود دارد که در 30 کیلومتری جنوب شرقی رامسر در انتظار آغوش گرفتن شما جان گرفته است. جنگل دالخانی در ارتفاع 800 متری از سطح دریا قرار گرفته و در مسیر ییلاقی جاده رودبار شما را به سمت خود می‌کشاند. این دالان بهشت بعد از گذر از میان مه ملایم و بوسه‌های شبنم روی صورت‌تان شما را به اکراسر، گرسماسر و جنت رودبار می‌رساند.

 

جنگل دالخانی


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی رامسر؛ جاذبه های گردشگری و تفریحات رامسر


چرا باید از جنگل دالخانی دیدن کنیم؟ 

آیا تا به حال مسیر زیبای اسالم به خلخال را پیموده و تحت تأثیر زیبای بی حد و اندازه آن قرار گرفتید؟ درختان و گیاهانی که در جنگل دالخانی نیز می‌بینید گویی دستان‌شان را در هم تنیده و دالانی گسترده ایجاد کردند تا زیباترین جاده جنگلی ایران را برای تماشای شما رقم بزند. این دالان بهشت شما را به دریاچه‌ها، رودخانه‌های پرآب، دریای ابر و آبشار جنت رودبار و گرسماسر می‌رسد. اگر از علاقه‌مندان طبیعت‌گرد باشید، بازدید از این جنگل و کوهنوردی در میان طبیعت بی‌اندازه زیبایش، روح‌تان را صیقل می‌دهد. اینجا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی است که هر کسی برای حداقل یک‌بار هم که شده باید وارد آن شود و از این دالان بهشت لذت ببرد. 

 

جاذبه‌های جنگل دالخانی 

در این جنگل پر رمز و راز و زیبا، شاهد جاذبه‌های جنگلی زیادی هستید که در ادامه با هم سری به آن‌ها می‌زنیم:

 

دریاچه سد میجران 

به سمت رودخانه نسارود بروید. برای رسیدن به دریاچه باید مسیر جاده جنت رودبار را تا انتها پیش گرفته و از روستاهای گانگسر و پیازکش بگذرید. بعد از عبور از روستای تالش سرا، 2 کیلومتری جاده اصلی به سه راهی می‌رسید. بعد از طی 1.5 کیلومتر به سمت چپ بپیچید. با طی حدود یک کیلومتر روستای کلچیکی را می‌بینید، بعد از طی مسیر آسفالته و خاکی این روستا، به سد زیبای میجران می‌رسید. از ماشین پیاده شده و از نگینی که میان جنگل‌ها پنهان شده است، دیدن کنید. 

 

جاذبه‌های جنگل دالخانی

 

رود مارپیچ نسارود

همانند اسمش همچون مار بزرگی در میان جنگل‌های انبوه کشیده شده است و می‌تواند از این همه زیبایی، هر گردشگری را سر ذوق آورد. در طول مسیری که از رامسر از جنگل عمران و رودخانه چالکرود می‌گذرید، این رود را خواهید دید. برای بازدید از رود مارپیچ نسارود، بایستی از روستای لیماک و روستای لتر، عبور کرده و بعد از عبور از رودخانه چالکرود، حدود 6 کیلومتری برانید تا جنگل عمران را پیش رویتان ببینید.

 

رود مارپیچ نسارود از جاذبه‌های جنگل دالخانی


بیشتر بخوانید: جنگل راش ساری کجاست؟ عکس + آدرس و معرفی کامل


پارک جنگلی دالخانی 

از سد میجران که دیدن کردید، به جاده اصلی برگشته و مسیر پارک جنگلی دالخانی را پیش گیرید. این پارک با امکانات رفاهی و گردشگری که دارد، می‌تواند میزبان شب به یادماندنی در دل جنگل برایتان باشد.

 

پارک جنگلی دالخانی


بیشتر بخوانید: لیست زیباترین و بهترین جنگل های ایران به همراه عکس و آدرس


روستای گرسماسر

از جنگل دالخانی که حدود 23 کیلومتر بگذرید، به گرسماسر خواهید رسید. این مسیر حدود 50 دقیقه زمان می‌برد تا شما را به روستای زیبای گرسماسر برساند. در اینجا می‌توانید به چشمه‌های آب ‌معدنی سرد و پولاد و رستم سری بزنید و از این جذابیت‌های زیبا لذت ببرید. از روستای گرسماسر می‌توانید به سمت دهستان جنت رودبار بروید. 

 

روستای گرسماسر

 

روستای جنت رودبار 

یکی دیگر از زیباترین مناطق خوش آب ‌و هوایی که از این دالان بهشت پیش رویتان است، روستای جنت رودبار است. البته در گذشته، این مکان پر از آبشارهای زیبایی بود که امروز بسیاری از آن‌ها خشک شده و از بین رفته است. ییلاق‌های زیبایی که می‌تواند صحنه زیبایی برای عکاسی و استراحت همه‌جوره برایتان رقم بزند. اکراسر، چاک، چرتمه، نمکدره، ایزکی و … از جمله زیباترین و دلنشین‌ترین ییلاق‌های این منطقه است. 

 

اقامت در جنگل دالخانی

 

روستای اربکله

به سد میجران که رفتید، می‌توانید سراغ روستای اربکله در 10 کیلومتری شمال غرب سد بروید. این روستای دل‌انگیز نیز با انواع غذاهای خوشمزه، سوغات محلی و طبیعت ناب شما را غافلگیر می‌کند. از رامسر به سمت سادات شهر که حرکت کنید، از طریق جاده اربکله به روستا خواهید رسید. تلاقی دریا و جنگل از جمله دیدنی‌های جذاب این روستا است.

 

بهترین زمان سفر به جنگل دالخانی

 

قلعه مارکوه

از سری جاذبه‌های تاریخی در این مسیر، قلعه مارکوه است که متعلق به دوران پس از اسلام است؛ این قلعه را احتمالاً در فیلم‌ها زیاد دیده باشید. برای رسیدن به قلعه خودتان را برای یک پله نوردی طولانی آماده کنید. البته به طبیعت 360 درجه‌ای که در بالای این منظره انتظارتان را می‌کشد، می‌ارزد.

 

قلعه مارکوه از جاذبه‌های جنگل دالخانی

 

گونه‌های گیاهی و جانوری جنگل دالخانی 

این طبیعت زیبا، میزبان گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی همچون حیوانات وحشی اعم از شغال و خرس است. در صورتی که قصد کمپ زدن در این منطقه را دارید، مراقبت‌های لازم را حتماً به عمل آورید. اگر عاشق گیاه و گل باشید احتمالاً در این جنگل توجه‌تان به گونه‌های متنوع گیاهانی همچون شاه بلوط، شمشاد، راش، اقاقیا، گوجه جنگلی، ازگیل و زرشک جلب می‌شود. اگر عاشق تمشک، فندق و ازگیل هم باشید می‌توانید از خوشمزگی میوه‌های این درختان، لذت ببرید. 

 

خوراکی‌های خوشمزه جنگل دالخانی 

همچنان که مسیر دالان بهشت را طی می‌کنید و از دیدنی‌های زیبای آن می‌گذرید، روستاهای زیادی پیش رویتان قرار دارد که انواع خوراکی‌های خوشمزه محلی را برای استقبال از شما به ارمغان آوردند. انواع ماهی پرورشی، عسل، میوه‌های محلی و سوغاتی‌های خوشمزه در اینجا وجود دارد که می‌توانید دلی از عزا درآورده و خودتان را مهمان یک چای تازه ‌دم و کاسه آش داغ محلی کنید. 

 

بهترین زمان سفر به جنگل دالخانی 

این منطقه از آن دست مناطقی است که در هر فصلی از سال که به دیدنش بیایید، عطر و رنگی به تن می‌زند و حال و هوای دلبرانه‌ای را حواله‌تان می‌کند. در فصل بهار، با پوششی از آغوش درختان درهم تنیده و سرسبز روبرو می‌شوید که خنکی هوا، کیف‌تان را کوک می‌کند. در تابستان نیز می‌توانید آب‌وهوای دلپذیری را در این منطقه تجربه کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر در تابستان به این منطقه آمدید، سراغ ییلاقات روستاهای اطراف بروید. در پاییز، این جنگل سحرانگیز، دامن نارنجی به تن کرده و با زیبایی‌های مسحور کننده‌اش، در پادشاه فصل‌ها، چشمان‌تان را مست پاییز می‌کند. در زمستان نیز دامن سفیدپوش جنگل دالخانی، رنگ و بوی دیگری به حضورتان داده و همچنان شما را مست زیبایی بی‌نظیر جنگل دالخانی در زمستان می‌کند. زمانی که همه‌جا از برف پوشیده شده و درختان برفی، مسیر را به شما نشان می‌دهند.

 

اقامت در جنگل دالخانی 

حیف است حالا که تا اینجا آمدید، از خیر اقامت در جنگل دالخانی بگذرید و بی‌خیال ماندن در این طبیعت بکر شوید. برای اقامت می‌توانید روستای کرسماسر و جنت بار را انتخاب کنید و در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کلبه‌های جنگلی این منطقه ساکن شوید. البته در شهر رامسر یا تنکابن نیز می‌توانید در ویلاهای خانگی یا هتل اقامت کنید. ارزان ترین تا بهترین هتل های رامسر را مانند هتل بزرگ پارسیان رامسر می توانید از رهی نو بصورت آنلاین رزرو کنید. 

 

مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی نزدیک به جنگل دالخانی

بعد از بازدید از جنگل دالخانی می‌توانید سراغ لیست مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی نزدیک به دالان بهشت رفته و گشت و گذارتان را تکمیل کنید. برای مثال:

جنگل 2 هزار و 3 هزار 

از جمله زیباترین و بکرترین جنگل‌های ایران، جنگل 2 هزار و 3 هزار است که با فاصله 40 کیلومتری از جنگل دالخانی می‌تواند شما را از دل یک جنگل به دل جنگلی دیگر ببرد. 

تله کابین رامسر

از دیدنی‌ترین و لذت‌بخش‌ترین تفریحاتی که می‌توانید در رامسر تجربه کنید، تماشای این شهر سرسبز و زیبا بر فراز تله‌کابین بزرگ رامسر است. فاصله این تله‌کابین تا جنگل دالخانی حدود 36 کیلومتر است. 

کاخ‌موزه رامسر

اگر به آثار و جاذبه‌های تاریخی علاقه دارید، بازدید از کاخ‌ موزه رامسر را از دست ندهید. این کاخ‌ موزه به دوران پهلوی برمی‌گردد و از معماری و عتیقه‌جاتی که در آن وجود دارد، می‌توانید ارزش کاخ را تا حدودی دریابید. این کاخ‌ موزه کنار هتل رامسر در خیابان رجایی قرار گرفته است و حدود 30 کیلومتر از جنگل دالخانی فاصله دارد. 

آبگرم‌های رامسر

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید این شهر زیبا، دارای آب گرم با دمای 42 درجه است که به واسطه خواص درمانی فوق‌العاده‌اش، مورد توجه قرار گرفته است. البته آبگرم اشکر گرما، آبگرم کش و آبگرم سنگ بنه نیز در این منطقه قرار گرفته است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کرده و لذت ببرید. 

پارک جنگلی نمک آبرود و صفارود نیز از دیگر جاذبه‌های دیدنی در نزدیکی جنگل دالخانی است. با هم از دالان بهشت گذشتیم و سری به نگین میان درختان سرسبز جنگل زدیم، از طبیعت بکر بر فراز تله‌کابین رامسر لذت بردیم و با آب چشمه‌های آبگرم رامسر، خستگی‌مان را برطرف کردیم. 

حال شما برایمان بنویسید. آیا تا به حال از این جاذبه دیدنی بازدید کردید؟ تجربه شما از سفر به رامسر چگونه بوده است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...